10 tips… Om je angsten te overwinnen

Of je nou een spinnenfobie hebt, niet naar feestjes durft te gaan of gewoon een beetje zenuwachtig wordt bij het idee dat je een presentatie moet geven… Laat je niet door angsten tegenhouden. Dat zou zonde zijn! In dit artikel geef ik 10 tips om je angsten te overwinnen.

  1. De eerste stap is bewust te worden van je angsten en deze op te schrijven. Soms vermijden we dingen die we eng vinden. Hierdoor merk je niet meteen dat je ergens bang voor bent, maar heb je er uit eindelijk wel last van. Bijvoorbeeld als je ‘geen zin hebt’ in een feestje, terwijl je eigenlijk bang bent nieuwe mensen te ontmoeten. Of al je avonden thuis doorbrengen, omdat je bang bent in het donker over straat te gaan.
  2. Durf je angst aan te gaan. Op de korte termijn voelt het waarschijnlijk fijner om je angsten uit de weg te gaan. Maar probeer je in te beelden hoe fijn je je op de lange termijn voelt, als je zonder angst door het leven kan gaan. Ook deze afweging van korte- en lange termijn kan handig zijn om op te schrijven, zodat je voor 100% de keuze kan maken je angsten aan te pakken.
  3. Ben je klaar om je angsten te overwinnen? De beste manier is om ze aan te gaan. Het beste kun je dit stap voor stap doen. Vind je het bijvoorbeeld eng om voor groepen te spreken, dan is het niet zo’n goed idee om een presentatie voor 50 mensen te gaan geven. Begin voorzichtig met vertellen hoe je dag was, als je met een paar vrienden bent. Maak voor jezelf een lijst waarin je angst steeds een beetje oploopt. Wat durf je nog net wel, en wat is je ultieme doel?

  4. Bereid je goed voor. Probeer de situatie van te voren zo helder mogelijk voor je te zien. Met wie ben je? Hoe ziet de omgeving eruit? Wat ben je aan het doen? Op die manier kan je al een beetje wennen aan het spannende gevoel. Ook komen er misschien al een paar obstakels in je op, waar je nu rustig een oplossing voor kan verzinnen. Let wel op dat je niet omslaat in piekeren. Bepaal bijvoorbeeld voor jezelf dat je 30 minuten na mag denken over je voorbereiding, daarna is het tijd om afleiding te zoeken.
  5. Is het gelukt? Vier je overwinning! Denk niet meteen aan het volgende punt op je lijst, maar wees trots op jezelf. Beloon jezelf met iets lekkers, een warm bad of die schoenen waar je al maanden op zit te azen.
  6. Stop niet bij de eerste tegenslag. Het overwinnen van je angsten is super spannend en iedere stap die je hierin zet is ontzettend knap. Helaas gaat het niet altijd van een leien dakje. Soms ga je twee stappen vooruit, om daarna weer drie stappen terug te gaan. Geef niet op! Ook al zijn er ups en downs, de aanhouder wint.
  7. Laat een beetje stress toe in je leven. Uit onderzoek is gebleken dat we op ons best presteren als we onder lichte druk staan. Word je zenuwachtig van het geven van een presentatie? Dikke kans dat je extra tijd steekt in je voorbereiding. Accepteer deze stress en leg je erbij neer. Op die manier kun je er positieve energie uit halen.

  8. Focus op je omgeving. Ben je in een bepaalde situatie en merk je dat je angstig wordt? Je zal merken dat je angst-reactie alleen maar sterker wordt als je erop let. Je krijgt het steeds warmer, gaat sneller ademen en begint te blozen. Dat moeten we voorkomen! Probeer je aandacht te richten op je omgeving. Waar ben je? Welke voorwerpen zijn er in de ruimte? Met wie ben je en wat zijn deze mensen aan het doen?
  9. In veel angstige situaties spelen negatieve gedachten een rol. Bijvoorbeeld als je bang bent om beoordeeld te worden door de ander. Of als je bang wordt zodra je een hond ziet, omdat je terugdenkt aan die keer dat je gebeten werd. Schrijf deze gedachten achteraf voor jezelf op en probeer ze uit te dagen. In deze video leg ik uit hoe je dit precies kan doen.
  10. Schaam je je voor je angsten? Niet doen! Uit onderzoek is gebleken dat zeker 1 miljoen Nederlanders kampen met een angststoornis. Bespreek je angsten met iemand die je vertrouwt. En schroom niet om hulp te vragen. Voor de één is het al genoeg om een goed gesprek met een dierbare te hebben, de ander heeft misschien professionele hulp nodig. Het is in ieder geval goed dat je je angsten wil overwinnen en ik weet zeker dat mensen je hierbij willen helpen.

En dat waren er weer 10! Deze tips zijn op allerlei situaties toepasbaar. Haal eruit wat jou kan helpen die angsten te overwinnen. Je kan het!

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.