10 tips… Om je brein te laten stralen

Met de zomer in aantocht zijn veel van ons druk bezig een bikini-body te kweken. Maar wil je echt het onderste uit de kan halen, vergeet dan vooral je brein niet!

  1. Met de volgende korte oefening kan je je geheugen verbeteren. Ga buiten op een bankje zitten en kijk recht voor je uit. Probeer alles te onthouden wat binnen je gezichtsveld valt. Neem hier een paar minuten de tijd voor en schrijf vervolgens alles op. Met deze geheugentaak stimuleer je de afgifte van acetylcholine, wat je beschermt tegen geheugenverlies.
  2. Je kunt je brein heel goed trainen door een bal in de lucht te gooien. Op het moment dat je hem weer vangt ontwikkel je je hand-oog-coördinatie, visuele vermogen en het gevoel in je vingers. Wordt het gooien te makkelijk? Daag jezelf dan uit door te over te gaan op jongleren.
  3. Uit onderzoek is gebleken dat vis ontzettend goed is voor je hersenen. Vooral vette vis zoals zalm bevatten veel goede stoffen (omega 3). Ook sardientjes, ansjovis en forel laten je brein stralen. Hou je niet zo van vis? Eet dan broccoli, spinazie, kidney bonen of pompoenpitten voor hetzelfde effect.

  4. Terwijl vette vis goed voor je is, moet je wel oppassen met verzadigde vetten. Eet je bijvoorbeeld veel rood vlees, kaas of room, dan gaat dit juist ten koste van je concentratie en geheugen. Het is dus belangrijk om goed op te letten welke voedingstoffen je gedurende de dag eet!
  5. Het zal geen verrassing zijn dat sporten, naast dat het goed is voor je lichaam, ook goed is voor je brein. Sporten brengt de bloedsomloop op gang en zorgt ervoor dat er extra zuurstof in je hersenen terecht komt. Het gaat veroudering tegen en beschermt je tegen depressies en angsten.
  6. Sta open voor spiritualiteit. Een nieuw gebied van onderzoek, neurotheologie, heeft bewijs gevonden voor de positieve effecten van spiritualiteit. Als je positief in het leven staat kan dit ook positieve effecten hebben op je gezondheid.
  7. Zorg dat je genoeg slaap krijgt. Tijdens je slaap kan je brein je herinneringen verwerken. Hoe dat werkt, leg ik uit in deze video. Ook zorgt slaap er natuurlijk voor dat je overdag helder bent. Misschien een open deur, maar wel belangrijk om het belang van goede slaap niet te onderschatten!

  8. Leer nieuwe mensen kennen. Eigenlijk zijn alle ‘nieuwe dingen’ goed om je brein te laten stralen. Het zet je hersenen namelijk weer even op scherp. Maar vooral door in contact te zijn met andere mensen geef je je hersenen een extra boost. De gesprekken zetten je aan het denken, lachen is gezond en je kunt samen leuke dingen doen. Dubbele winst!
  9. Ben je rechtshandig? Probeer dan eens een dag zo veel mogelijk met je linkerhand te doen (of andersom). In het begin moet je hier heel bewust over nadenken, maar als je dit vaker doet gaat het steeds meer vanzelf. Eigenlijk ontwikkelen je hersencellen op deze manier duizenden nieuwe verbindingen!
  10. Loop een rondje in de zon. Door in contact te komen met direct zonlicht (dus niet door een raam heen) maakt je lichaam vitamine D aan. Hierdoor wordt de aanmaak van nieuwe hersencellen gestimuleerd, onder andere in de hippocampus. De hippocampus is de plek waar nieuwe herinneringen worden opgeslagen. Dus hoe meer je van de zon geniet, hoe beter je geheugen gaat werken. Goed excuus om lekker veel naar buiten te gaan, toch?

Door de combinatie van gezond eten, bewegen en het trainen van je brein haal je het maximale uit jezelf naar boven. Veel succes als je met deze tips aan de slag gaat!

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.