10 tips om mindful in het leven te staan

Psychologen zijn zweverig. Een vooroordeel dat ik voor mezelf heel hard ontkende. Ik hou helemaal niet van zweverigheid. Eerst zien, dan geloven. Langzaam maar zeker begin ik hier toch een beetje op terug te komen. We razen door onze dagen heen zonder echt van dingen te genieten. Zonde! Daarom geef ik je vandaag 10 tips om mindful in het leven te staan.

Over mindfulness zijn heel wat boeken geschreven. Wat ik er mee bedoel, is dat je in het hier-en-nu bent. Je bent niet bezig met alle dingen die je nog moet doen. Of aan het overdenken wat je vandaag gedaan hebt. Je bent je bewust van hoe je je op dít moment voelt en waar je mee bezig bent. Tijd voor de tips!

  1. Doe één ding tegelijk. Heb je trek, focus je op je eten. Wil je televisie kijken, leg dan je telefoon weg. Vaak zijn we onbewust met meerdere dingen tegelijk bezig. Vervolgens weet je niet meer wat je nou eigenlijk gedaan hebt. Op deze manier dwing je jezelf hier wel bewust bij stil te staan.
  2. Maak een wandeling. Ga naar buiten en probeer je dagelijkse gedachtenstroom los te laten. Focus je op de dingen die je buiten ziet, hoort en voelt. Zie je vogels? Waait het? Hoe voelt het als je voeten de grond raken?
  3. Kan je niet slapen? Richt je op je ademhaling. Ik doe dit zelf vaak als ik merk dat ik maar blijf nadenken in bed. Door heel bewust op mijn ademhaling te letten, is er geen ruimte meer in m’n hoofd voor gedachten. Voor je het weet lig je heerlijk te slapen.
  4. Maak een to-do-lijst. Ken je dat, dat je de hele dag bezig bent geweest maar ’s avonds geen idee hebt waarmee? Waarschijnlijk heb je een hoop op de automatische piloot gedaan. Schrijf eens ’s ochtends op wat je wil gaan doen en streep het gedurende de dag af. Wedden dat je meer doet dan je denkt?
  5. Ga sporten. Iets wat ik heel vaak terug hoor op mijn werk, is dat sporten mensen helpt om hun hoofd leeg te maken. Op het moment dat je je lichamelijk flink uitdaagt, is het verdomd moeilijk te blijven piekeren.
  6. Spreek met mensen af. Zit je wel eens de hele avond te appen met een vriendin? Face-to-face contact is veel intensiever. Ook hier ben je maar met één ding tegelijk bezig. Persoonlijk vind ik kwalitatief contact belangrijker dan de kwantiteit.
  7. Neem de tijd om je emoties te voelen. Ben je zo iemand die snel doorgaat op het moment dat je je rot voelt? Dit is niet altijd de beste oplossing. Heb je het idee dat je de verbinding met je emoties kwijt bent, neem dan de tijd om je hier eens heel bewust van te worden. Ga gewoon op een stoel zitten en probeer te merken hoe je je voelt. Ben je blij? Of verdrietig? Voel je spanning in je lichaam? Een brok in je keel? Hopelijk lucht het juist op om deze gevoelens nu eens wel toe te laten.
  8. Stop met piekeren. Piekeren is één van de meest nutteloze, vervelende dingen die er zijn. Je kunt er niet zomaar mee stoppen, maar eigenlijk schiet je er ook niks mee op. Merk je dat je aan het piekeren bent? Maak een keuze: Kan ik er nu iets aan doen of moet ik het accepteren? Met het piekeren zelf kom je sowieso geen stap verder.
  9. Doe yoga. Dit is iets wat ik  zelf een tijdje geleden voor het eerst heb gedaan. Ook bij yoga had ik een heel zweverig idee, maar eigenlijk vond ik het best meevallen. Het helpt om meer bewust te worden van je lichaam. Ik voelde spieren waarvan ik niet eens wist dat ik ze had, haha. Een goede manier om in het hier-en-nu te komen!
  10. Veroordeel jezelf niet. Probeer je tot rust te komen en lukt het niet? Wees dan niet te streng voor jezelf. Juist dit ‘niet oordelen’ is een belangrijk punt bij mindfulness. Je kunt dan namelijk daar weer teveel over gaan malen, waardoor het alleen maar erger wordt. Je bent er in ieder geval mee bezig! Ieder stapje is er één.

Ik hoop dat deze tips je kunnen helpen om meer mindful in het leven te staan. Heb je zelf nog een goede tip hoe jij tot rust komt? Deel hem in de reacties!

Bron afbeeldingen 1, 2, 3

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.