10 tips… Om volledig te ontspannen

Of je nou een drukke werkdag hebt of gewoon veel aan je hoofd hebt, op een gegeven moment ben je toe aan ontspanning. Even een momentje voor jezelf om tot rust te komen en weer helemaal op te laden. Makkelijker gezegd dan gedaan! Gelukkig zijn er wel een aantal manieren om volledig te ontspannen.

  1. Eet een stukje pure chocolade. Dit is niet alleen lekker, maar helpt ook om je te ontspannen! Chocolade zorgt er namelijk voor dat het niveau van het stresshormoon cortisol in je bloed om laag gaat.
  2. Heb je even geen zin in chocolade? Dan werkt lachen net zo goed! Ook als je lacht daalt het cortisol-niveau in je lichaam. Daarnaast maken je hersenen extra endorfine aan, die je humeur verbeteren. Zoek bijvoorbeeld schattige plaatjes op Instagram, kijk een grappig Youtube filmpje of bel een vriendin om gezellig te kletsen.
  3. Strek jezelf uit, stretch je nekspieren of loop een rondje. Even bewegen kan al genoeg zijn om de spanning uit je lichaam te halen. In deze video leg ik een paar oefeningen uit die je hierbij kunnen helpen.

  4. Vind rustgevende muziek die bij je past. Ik zelf krijg de kriebels van pianomuziek, maar een akoestische gitaar en een fijne stem brengen mij helemaal tot rust. En ook je lichaam merkt dat. Van rustgevende muziek gaat namelijk je bloeddruk en hartslag omlaag. Ga bij jezelf na waar jij rustig van wordt en maak een playlist met deze muziek, zodat je die meteen op kan zetten als je toe bent aan ontspanning.
  5. Wees dankbaar. Dankbaar voor de fijne dingen in je leven, zoals die goede vriend of de zon die schijnt. Maar vergeet ook zeker niet om eens stil te staan bij wat je allemaal hebt bereikt. Ga niet meteen door naar je volgende doel, maar vier je (kleine) overwinningen. Wees trots op jezelf!
  6. Schrap dingen waar je stress van krijgt. Merk je dat je op je tenen loopt in het bijzijn van iemand? Of dat een bepaalde taak op je werk alleen maar stress veroorzaakt? Bekijk dan eens of je deze factor weg zou kunnen halen. En is dit te drastisch, dan kan je de situatie misschien wel aanpassen zodat het minder stressvol wordt. Op die manier zijn je dagen een stuk meer ontspannen, ook op de lange termijn.
  7. Plan tijd voor ontspanning. Zet een kruis in je agenda, hou een avond vrij om lekker op de bank te hangen. Ben je een workaholic? Plan dan ook afspraken je met vrienden in. In het begin voelt het misschien een beetje geforceerd, maar als je toe bent aan je ontspannings-moment weet ik zeker dat je er blij mee bent! En let op: Afspraken zeg je niet zomaar af, dus die afspraak met jezelf ook niet.

  8. Word je helemaal gek van alle dingen die je nog moet doen? Schrijf ze op! Op die manier krijg je overzicht en kan je goed zien hoeveel taken je nu eigenlijk hebt. Vervolgens kan je je taken prioriteiten geven. Wat moet echt vandaag, en wat kan je ook later doen? Focus je op de taken die je nu moet doen en dit geeft je een stuk meer rust.
  9. Soms heb je van die dagen dat je de hele dag van hot naar her rent en ’s avonds moe op de bank ploft. Vervolgens is het tijd om te gaan slapen en blijf je in je hoofd de hele dag doornemen. Herkenbaar? Zorg ervoor dat je ’s avonds genoeg ontspant door een ritueel te ontwikkelen. Bijvoorbeeld: Om 22.00uur de televisie/laptop uit, een warme douche nemen, tanden poetsen, yoga-oefeningen, een hoofdstuk uit een boek lezen en om 23.00uur gaan slapen. Op die manier komt je lichaam rustig in de slaap-stand en kan je de dag makkelijker van je af zetten.
  10. Ga de natuur in. Heb je zin om nog wel iets actiefs te doen, maar weet je niet zo goed wat je wil? Wat dan heel ontspannend kan werken is gewoon een wandeling te maken. Dit werkt het beste in de natuur, zodat je zo min mogelijk prikkels om je heen hebt. Kijk goed om je heen en geniet van het moment. Heerlijk!
Bron afbeeldingen: 1, 2, 3.

Misschien vind je dit ook leuk

2 reacties

  1. Zien er allemaal leuk tips uit!
    Ik ken er al een paar, maar er zijn er ook bij die ik nog niet heb uitgeprobeerd en dus gauw eens zal doen :-).
    Tip nummer 2 vind ik echt top! Als ik even sip ben of ik voel me droevig dan ik zoek op Youtube filmpjes op en het is soms gek hoe het je zo snel helpt.

    Fijn artikel!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.