3 tips tegen een winterdip

De feestdagen hebben we inmiddels achter ons gelaten, maar de winter gaat nog wel even door. Aan de ene kant heeft het wel iets knus om met een dekentje op de bank te liggen en de kaarsjes aan te steken. Aan de andere kant zijn er veel mensen die somber worden van de korte en donkere dagen. Herkenbaar? Balen! In dit artikel vertel ik je drie dingen die je zelf kan doen om uit je winterdip te komen.

Zorg voor een regelmatig eet- en slaappatroon

Een winterdip ontstaat (deels) doordat onze biologische klok zich niet meer kan afstellen op het licht van buiten, omdat het te donker is. De biologische klok is een 24-uurs ritme dat regelt wanneer we honger hebben en wanneer we moe worden. Nu kunnen we zelf niet zoveel aan het licht doen, maar we kunnen de biologische klok wel een handje helpen door een regelmatig eet- en slaappatroon te hebben. Zorg ervoor dat je in ieder geval drie vaste maaltijden per dag eet: Ontbijt, lunch en avondeten. Qua slapen is het belangrijk dat je zo’n acht uur per nacht slaapt en dat dit vaste tijden zijn. Probeer dus ook in het weekend niet meer dan 1,5 uur uit te slapen. En heel belangrijk: Doe geen dutjes overdag! Als je dat doet begint je 24-uurs ritme namelijk weer opnieuw, alsof het weer ochtend is.

Ga overdag naar buiten

We kunnen dus niet echt iets aan het licht veranderen. Wat we wel kunnen doen is zoveel mogelijk van het zonlicht genieten. Dus, zolang het licht is, ga naar buiten! Je kunt bijvoorbeeld in je lunchpauze een half uur wandelen. Het is hierbij belangrijk dat de echt naar buiten gaat, zodat het zonlicht direct op je ogen valt. Als je achter een raam zit is het effect een stuk minder sterk. Afgelopen lente maakte ik een video over waarom we blij worden van de zon. Klik hier om die te bekijken.

Blijf actief!

Als je somber bent, heb je waarschijnlijk minder zin om dingen te ondernemen. Misschien zou je het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Probeer dit te weerstaan en toch erop uit te gaan. Het is dus goed om buiten te lopen, maar wat ook altijd een goed gevoel geeft is om met vrienden af te spreken. Of ga iets doen wat je echt moet doen, zoals huiswerk of iets opruimen. In het begin is het even moeilijk maar achteraf voel je je voldaan en een stuk blijer. Geloof me!

Ik hoop dat deze tips je wat kunnen helpen als je last hebt van een winterdip. Gelukkig worden de dagen inmiddels alweer wat langer. Voor we het weten is het alweer lente!

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.