5 tips om perfectionisme los te laten

Als je ergens aan begint, dan wil je het ook goed doen. Helemaal niks mis mee. Maar soms wil je het zó goed doen dat het je in de weg staat. Hierdoor ga je juist dingen uitstellen of kan je nooit tevreden zijn. Het is goed om ambitieus te zijn, maar als het doorslaat in perfectionisme kan dit erg vervelend zijn. Daarom geef ik je vandaag vijf tips om perfectionisme los te laten.

Stel je wel eens taken uit, omdat je wacht op de perfecte omstandigheden? Moet je eerst een goede planning gemaakt hebben voordat je wil beginnen? En focus je vooral op de kleine foutjes die je hebt gemaakt, in plaats van op de goede dingen die je hebt bereikt? Grote kans dat je een perfectionist bent. Met deze tips leer je dit los te laten zodat je eerder tevreden kan zijn. En uiteindelijk bereik je hier vaak meer mee!

  1. Moet je een stuk schrijven en ben je uren bezig de puntjes op de i te zetten? Of denk je een half uur na hoe je een mail wil verwoorden? Het kan helpen om jezelf een deadline op te leggen. Zet een wekker hoe lang je ergens mee bezig wil zijn. Dus bijvoorbeeld: Over 30 minuten moet ik 10 mails beantwoord hebben. Of: Over twee uur moet ik het verslag inleveren, ongeacht hoe ver ik ben. Op deze manier kun je jezelf begrenzen en onder controle houden.
  2. Stel: Je doet mee met een tennistoernooi. De eerste wedstrijd win je met gemak. De tweede wedstrijd heb je verloren, maar was wel een uitdaging en er was een goede sfeer. Als we kijken naar hoe perfect het was, scoort de eerste wedstrijd 100% en de tweede hooguit 50%. Maar hoeveel voldoening haalde je eruit? Misschien geef je dan de eerste 50% en de tweede 80%. Dingen die perfect gaan zijn niet altijd leuk, en dingen die ‘fout’ gaan kunnen nog best positief zijn. Maak eens een lijstje waarin je alles dat je meemaakt een percentage geeft op ‘perfectie’ en ‘voldoening’. Wedden dat hier grote verschillen tussen zitten?
  3. Hoe tegenstrijdig het ook klinkt, perfectionisme kan leiden tot uitstelgedrag. Je wil het zo goed doen dat je niet weet waar je moet beginnen. Maak dan kleine, realistische en concrete doelen. In plaats van ‘Ik moet volledig gezond gaan eten’ kan je beter als doel stellen ‘Ik wil de komende maand iedere avond voor mezelf gaan koken’.
  4. Zijn fouten nou echt zo erg? Meestal zijn dit juist de momenten waarop je jezelf ontwikkelt en nieuwe dingen leert. Ben je toch bang om fouten te maken, denk dan eens terug aan een moment waarop het inderdaad fout ging.Wat heb je daarvan geleerd? Bijvoorbeeld een presentatie die je niet helemaal goed had voorbereid. Vervelend, maar misschien heb je toen wel leren improviseren. Of die keer dat je de verjaardag van je beste vriendin vergat en geen tijd had een cadeautje te halen, waarna jullie spontaan besloten te gaan picknicken en een heerlijke dag hebben gehad.
  5. Als je alles goed wil doen en anderen niet teleur wil stellen, kan het soms moeilijk zijn je eigen grenzen aan te geven. Hierdoor stroom je helemaal over en is het juist moeilijk iedereen tevreden te houden. Ga dus bij jezelf na wat je écht belangrijk vindt en waar je je energie aan wil besteden. Vind je focus en zeg wat vaker ‘nee’.

Perfectionisme kan erg hardnekkig zijn, ik heb er zelf ook regelmatig last van. Maar toch hoop ik dat deze tips je kunnen helpen iets minder streng voor jezelf te zijn en trots te zijn op wat je wél doet. Niemand is perfect… En stel dat dat wel zo was, hoe saai zou de wereld dan zijn?!

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3 via Compfight cc.

Misschien vind je dit ook leuk

1 reactie

  1. Ik herken mezelf heel erg in het ergens niet mee beginnen, omdat het perfect moet. Eigenlijk is dat best tegenstrijdig, want als ik niet begin is het ook niet perfect. Ik denk dat dat ook met mijn faalangst te maken heeft.

    Goede tips, ik ga ze onthouden. Zeker het nee zeggen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.