Een dure wijn smaakt beter

Kennen jullie dit filmpje, waarin voedselkenners McDonalds producten niet konden onderscheiden van heerlijke biologische specialiteiten? Gek? Misschien niet. Hoe we iets beoordelen hangt echt af van hoe het wordt gepresenteerd. Zo vinden we ook dat een dure wijn beter smaakt, omdat onze hersenen op dat moment anders gaan werken.

Consumenten voor de gek houden

Als je een nieuw product op de markt wil brengen is het natuurlijk belangrijk hóé je dat doet. Wil je dat het voor iedereen beschikbaar is, of hou je het luxe en exclusief? Ik las een onderzoek uit het Journal of Marketing Research dat uitlegt wat het effect van deze keuze is.

Het onderzoek bestond uit twee experimenten. In het eerste werd aan consumenten verteld dat ze vijf verschillende wijnen gingen proeven. Deze kostten $5, $10, $35, $45 of $90. Nogal een verschil in prijs dus! Maar… in werkelijkheid proefden ze maar drie verschillende wijnen, met twee prijzen. In het tweede experiment werden de consumenten op een andere manier voor de gek gehouden. Deze keer proefden ze geen wijn maar een milkshake. Tegen het ene deel van de groep werd gezegd dat de milkshake ‘biologisch’ was, het andere deel kreeg te horen dat het een ‘light’ milkshake was. Tijdens het proeven werd hun hersenactiviteit gemeten met een MRI-scan. Daarna werd gevraagd welke ze lekkerder vonden. Welke zou jij kiezen? Of zou het geen verschil maken?

Duur smaakt beter

Je raadt het misschien al, de consumenten vonden de dure wijn en de biologische milkshake lekkerder. Deze verschillen waren zowel terug te zien in wat ze zeiden als in hun hersenactiviteit. Het placebo effect zorgt er dus niet alleen voor dat je een sociaal wenselijk antwoord geeft (‘Het zal wel de bedoeling zijn dat de dure wijn beter is’), maar het gaat dieper dan dat. Zelfs je hersenen worden erdoor beïnvloedt.

Verschillen per persoon

Het verschil was niet bij iedere proefpersoon hetzelfde, het hing namelijk af van hun persoonlijkheid. Vooral mensen die gevoelig zijn voor beloning, een hoge behoefte hebben om dingen te analyseren en mensen die laag scoren op lichamelijk zelfbewustzijn werden makkelijker beïnvloed door het experiment.

Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Als je heel erg gericht bent op je lichaam, zal je meer letten op de smaak van de wijn of milkshake. En dan zal je merken dat daar helemaal niet zo’n verschil in zit. Maar als je alles wil analyseren en op zoek bent naar een beloning, ben je gevoelig voor ‘alles om de smaak heen’.  Je wil juist heel graag de beste keus maken, waardoor je misschien wel teveel gaat nadenken. En hierdoor word je verleid om in de marketing-val te stappen. Zonde, toch?

Volg je zintuigen in plaats van je brein

De conclusie die we hieruit kunnen trekken: Marketing is wel degelijk ergens op gebaseerd. De beloftes zorgen er namelijk voor dat je brein producten anders gaat beoordelen. Eigenlijk zouden we door alle verpakkingen, beloftes en reclames heen moeten kijken en ons puur moeten richten op het product. Hoe smaakt het? Hoe ziet het eruit? Maarja, dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Uit dit onderzoek is dus gebleken dat het voor een deel vast ligt in onze persoonlijkheid, hoe makkelijk dit nou echt is. Maar misschien helpt het wel om er in ieder geval bewust van te zijn? Of zouden we allemaal een Big Mac aanzien voor een biologisch hoogstandje, als ‘ie zo aan ons wordt gepresenteerd?

Bron afbeeldingen: 1, 2, 3.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.