Een ode aan Thailand

Afgelopen maand reisde ik drie weken door Thailand. Het was een geweldige reis en het land van de glimlach heeft een plekje in mijn hart veroverd. Er is zowel mooie natuur, overweldigende steden en veel vriendelijke mensen. Kortom, ik wil heel graag nog een keertje terug. Ik deel mijn ervaringen graag met je en daarom vertel ik vandaag wat ik van mijn reis heb geleerd.

Cultuurshock

Na een reis van ongeveer 12 uur kwamen mijn vriend en ik vermoeid aan in Bangkok. Dat was wel even een cultuurshock! Overal waar je kijkt is er chaos. Op de stoep staan eetkraampjes, tuktuks schieten tussen het verkeer door en er zijn altijd mensen. Of je nou om 8 uur ’s ochtends, midden op de dag of om middernacht door de straten loopt, de drukte is er altijd.

Hoewel de drukte en cultuurshock ons overweldigde, voelden we ons meteen op ons gemak. Zelfs toen we al onze spullen bij ons hadden. Dit maakt je toch een beetje kwetsbaar, maar de Thai kwamen totaal niet gevaarlijk over. Zelfs toen we als enige blanken in de metro stapten en boven iedereen uittorenden, keek niemand ons vreemd aan.

Gevoel van veiligheid

Het gevoel van veiligheid is iets dat me de hele reis bij is gebleven. Ik weet niet of het komt doordat er zoveel reizigers zijn of door de boeddhistische cultuur, maar in Thailand hoef je weinig criminaliteit te verwachten. De enige keer dat het een beetje spannend werd was in Bangkok. We werden overgehaald in een tuktuk te stappen die ons naar een toeristen informatie kantoortje zou brengen, en daarna door zou rijden naar het Grand Palace (waar we eigenlijk heen wilden). Aangekomen bij het kantoortje, ver weg van de straten die ons bekend waren, voelden we ons toch een beetje in een hoek geduwd. We waren helemaal niet van plan om een tour te boeken! We liepen snel weer naar buiten en vroegen de chauffeur verder te rijden. Echter vond hij het Grand Palace ineens toch te ver. We hebben hem maar snel betaald en liepen weg. We hadden alleen geen idee waar we heen moesten lopen en zijn na wat dwalen maar in een (te dure) taxi gestapt. Even schrikken dus, maar uiteindelijk is er niks gebeurd. Later lazen we dat dit de grootste scam is van Bangkok. Maar dan nog, meer dan een te dure tour aansmeren gebeurt er (over het algemeen) niet. Ook de rest van de reis hebben we niks gevaarlijks meegemaakt. Hooguit een taxichauffeur die ons drie keer zoveel liet betalen als een Thai, maar daar kan ik me eigenlijk wel iets bij voorstellen.

Boeddhisme en gastvrijheid

We komen toch als ‘rijke Westerlingen’ naar een arm land. De meeste mensen hebben weinig geld, werken hard en wonen in een simpel huis. Het zou me dus helemaal niks verbazen als er regelmatig toeristen beroofd zouden worden. Maar toch doen de Thai dat niet. Toen we meer opzochten over het boeddhisme lazen we dat materialisme hier totaal niet belangrijk is. Je werkt hard en probeert een goed mens te zijn, maar veel geld hebben of een groot huis draagt hier weinig aan bij. Ik denk dat deze cultuur er zeker aan bijdraagt dat de meeste mensen erg vriendelijk zijn. We werden meerdere keren spontaan geholpen door iemand op straat die zag dat we vastliepen. Ook logeerden we bij een klein familiehotel die allerlei extra dingen voor ons wilden regelen (taxi naar een feest, bootticket reserveren etc) zonder dat we ernaar vroegen. Een super fijne en gastvrije sfeer dus!

Goed openbaar vervoer

Naast de sfeer in het land, viel het me ook op hoe goed het openbaar vervoer geregeld is. Vooraf hadden wij onze route al uitgestippeld, uitgezocht welke trein we moesten nemen en hotels gereserveerd. Eigenlijk had dit helemaal niet gehoeven. Er zijn zoveel reizigers in Thailand dat ze genoeg bussen, boten en treinen met airco hebben. Waar je ook heen wil, ik weet zeker dat je er kunt komen. Ook de lokale trein was prima te doen trouwens. Een treinrit van zeven uur kunnen maken voor 2 euro per persoon, dat is toch bizar? Het enige nadeel was het harde bankje, haha. Er stapten zelfs af en toe mensen in die verse noodles en sapjes verkochten.

Makkelijk contact met andere reizigers

Al die reizigers die Thailand bezoeken, die hadden nog een ander voordeel. Je maakt namelijk heel makkelijk contact. Ik zag opvallend veel reizigers die in hun eentje waren. Een droom van me die ik toch iets te spannend vond om uit te laten komen. Maar in Thailand zou ik zeker in mijn eentje op reis durven. Veel mensen slapen in hostels en je hebt meteen een gedeelde interesse, je reis! Leuke gesprekken zijn dus zo gemaakt.

Waar zijn we allemaal geweest?

Naast mijn positieve ervaring met Thailand als land, hebben we natuurlijk ook veel mooie dingen gezien. Hoewel Bangkok een interessante stad is waren we na een paar dagen wel toe aan wat rust. En die kregen we, toen we met de trein vertrokken richting de ruïnes van Ayutthaya. Ayutthaya was meer dan 400 jaar geleden de hoofdstad van Thailand (toen Siam) en er zijn nog overblijfselen van allerlei tempels te vinden. Eigenlijk is het hele dorp een soort open lucht museum.

De volgende dag reden we door naar het Khao Yai National Park. Hier verbleven we bij het Greenleaf Guesthouse, een enorme aanrader! Toen we ’s middags aankwamen bezochten we een grot met allerlei insecten en zagen we hoe de vleermuizen ’s avonds op jacht gaan. De volgende dag liepen we een stuk door de jungle, waar we een hoop dieren zagen, en gingen op jacht naar wilde olifanten. Helaas kwamen we die niet tegen, maar dat mag de pret niet drukken. Ook de sfeer bij het Guesthouse zelf was erg leuk, we raakten aan de praat met de andere reizigers en de familie was erg gastvrij.

De volgende ochtend stapten we weer in de trein en reden we naar de stad Phitsanulok. In de stad zelf was niet zoveel te beleven, het is vooral een belangrijk knooppunt. Wel was het leuk om eens een ‘echte’ Thaise stad zonder toerisme te zien. Vanuit Phitsanulok gingen we een dagje met de bus naar Sukhothai, een ander oud koninkrijk. Hier huurden we een fiets (we blijven Nederlanders) en konden we zo het park verkennen.

Vanuit Phitsanulok vertrok er een directe trein naar Chiang Mai, de tweede grootste stad van Thailand. Hier zijn we drie dagen gebleven. We hebben de stad bekeken en zijn een dagje op excursie naar het Doi Inthanon park gegaan. Hoewel we het best een leuke stad vonden, is het achteraf voor mij geen ‘must’ om hierheen te gaan. Ik weet niet helemaal waarom de meeste reizigers via Chiang Mai gaan, want ik denk dat er nog een hoop andere mooie gebieden in de omgeving zijn. Zeker de moeite waard om iets verder te kijken dus!

Daarna was het tijd om naar het zuiden te vliegen. We vlogen van Chiang Mai naar Suratthani, een kuststad waar de boot naar de eilanden vertrekt. Eigenlijk zouden we een nachtje in Suratthani blijven maar het vervoer naar de eilanden was zo goed geregeld, dat we besloten direct vanaf het vliegveld door te gaan naar Ko Samui.

Ons verblijf op de eilanden voelde als een tweede vakantie. Het was zo anders dan de steden in het noorden! Na Ko Samui zijn we doorgegaan naar Ko Pha Ngan en Ko Tao. Op alle drie de eilanden hebben we een scooter gehuurd. Ik kan dit iedereen aanraden, omdat je anders veel minder van de eilanden kunt zien. Nu konden we zo de bergen in rijden en mooie baaien bezoeken. Lopend of met de taxi is dit een stuk moeilijker (of duurder). In het begin was het wel even spannend en ik moet eerlijk toegeven dat ik op Ko Tao niet alle wegen op durfde, maar ik ben heel blij dat ik op de scooter gestapt ben!

Vanaf Ko Tao stapten we weer op de boot naar het vaste land, naar de stad Chumpon. Hier pakten we de trein naar Bangkok waar we de laatste avond afsloten bij hetzelfde restaurant waar we de eerste avond begonnen. En toen was de cirkel rond!

Inspiratie

Deze reis heeft mij geïnspireerd om nog meer van de wereld te willen zien. De Aziatische cultuur en de landschappen zijn zo anders dan bij ons in Nederland. Daarnaast maakte de levenswijze van de mensen zeker indruk op me. Hier kunnen we klagen als de trein tien minuten te laat is, of omdat er wat regen valt. Daar nemen ze het leven gewoon zoals het is en maken ze er het beste van. Ik vind dat we daar allemaal iets van kunnen leren.

Ik hoop dat ik je een beetje deel heb kunnen maken van mijn ervaring. Mocht je ooit de kans hebben om Thailand te bezoeken, dan hoop ik dat je die kans met beide handen aangrijpt. En anders brengen we de Thaise vriendelijkheid gewoon een beetje naar Nederland!

Misschien vind je dit ook leuk