Een weekendje naar Porto

Afgelopen weekend heb ik iets heel leuks gedaan, ik ging namelijk naar Portugal! Samen met mijn beste vriendin heb ik genoten van de stad Porto. Benieuwd naar deze sfeervolle stad? In dit artikel neem ik je mee.

Mijn vriendin en ik wilden al een tijdje een weekend weg, maar wisten niet zo goed waarheen. Ook wilden we het graag low budget houden. Nadat ik op meerdere blogs reisverslagen had gelezen van srprs.me, besloten we een verrassingsreis via deze organisatie te boeken. We kozen een datum en daarna kon het aftellen beginnen!

Drie dagen van tevoren ontving ik een enveloppe met de krascode, waarmee onze bestemming bekend zou worden. Het is de bedoeling dat je deze pas op het vliegveld openmaakt. Echter konden wij onze nieuwsgierigheid niet bedwingen en daarom maakte ik de enveloppe toch alvast open! Zo konden we ons toch een klein beetje voorbereiden. We waren blij verrast om naar Porto te gaan, ik zou niet snel zelf aan deze stad gedacht hebben.

Vrijdagochtend vertrokken we naar vliegveld Eindhoven en stapten we op het vliegtuig naar Porto! Vanaf het vliegveld gingen we met de metro naar het centrum, een trip van 30 minuten die prima te doen is.

We verbleven in hotel Santa Clara, wat zich op een centrale plaats in de stad bevindt. Het hotel was erg kleinschalig, er waren maar 15 kamers. En kamer 15, de zolderkamer, was voor ons!

We hadden een mooi uitzicht over de stad.

De kamer was klein, maar er was wel alles dat we nodig hadden. Al konden we wel over het douchegordijn heen kijken en twijfelden we even of het bed wel echt voor twee personen bedoeld was. Gelukkig kennen we elkaar al 12 jaar dus vonden we het geen probleem knus tegen elkaar aan te liggen, haha. De volgende dag kregen we trouwens nog wel een grotere kamer aangeboden, maar we besloten in dezelfde kamer te blijven.

Vrijdagavond was het tijd om de stad te verkennen. Ons hotel lag vlak naast een grote winkelstraat, de Rue de Santa Catarina.

Onderweg kwamen we dit kerkje tegen. De blauw-witte bouwstijl zie je op meerdere plekken in de stad terug.

Porto is gebouwd op de bergen, de stad is dus erg heuvelachtig. We liepen langs de Sé kathedraal.

Waar we een mooi uitzicht hadden over de stad.

We vervolgden onze weg naar beneden, tot aan het water. De rivier Douro loopt door Porto heen. Hier zie je de Dom Luis brug, die ontworpen is door een leerling van Eiffel. De brug verbindt Porto met de plaats Vila Nova de Gaia.

Op de kade genieten van de laatste zonnestralen. We aten nog wat kleins en besloten vroeg naar bed te gaan.

Zaterdag begonnen we onze dag met een typisch Portugees ontbijt: Zoete broodjes. In kleine koffietentjes kan je het broodje aanwijzen dat je wil, om je dag met een echte suikerbom te beginnen. Lekker was het wel!

We liepen weer richting het water.

Om daar in de boot te stappen! We maakten een tour van 50 minuten over de Douro, langs 6 verschillende bruggen.

Ik vond het erg leuk om de stad op deze manier ook van de andere kant te zien.

En het is natuurlijk sowieso genieten om in het zonnetje op een boot te zitten!

Na de boottocht was het alweer tijd voor lunch.

En ook een glas sangria mocht niet ontbreken.

Daarna was het weer tijd om iets van de stad te bekijken, dus beklommen we de trap om over de Dom Luis brug te kunnen lopen.

Mooi uitzicht vanaf de brug!

We hadden echt heerlijk weer, het was die dag ongeveer 30 graden. Nadat we de brug hadden beklommen besloten we terug te lopen naar het hotel om ons op te frissen. ’s Avonds heb ik geen foto’s meer gemaakt. We gingen uit eten bij het Praca de Liberdade plein en dronken een cocktail aan het water. Ik moet zeggen dat ik de restaurantjes en café’s een beetje tegen vond vallen, maar misschien moet je daarvoor verder zoeken in de kleine straatjes.

En toen was het alweer zondag! We hadden zin om naar het strand te gaan dus besloten een ritje te maken met de oude stadstram. Lijn 1 brengt je in 20 minuten van Infante (het centrum) naar Passeio Alegre.

Een palmboom maakt het vakantie-gevoel compleet!

Deze baai vormt de overgang van de rivier Douro naar de zee.

Om de hoek van de baai begon het strand. We hebben hier heerlijk een paar uur van de zon genoten.

Toen de avond begon te vallen liepen we nog een stukje verder over de boulevard.

Hier waren verschillende restaurants te vinden. Ziet dit er niet heerlijk uit?

Deze foto ziet er misschien iets minder heerlijk uit. Al het hele weekend zag ik overal op de kaart ‘franceshina’ staan. Dit is een soort tosti met een stuk steak en ham ertussen, kaas eroverheen en gedompeld in een tomaten/biersaus. Hoewel het me veel te vet leek was ik wel benieuwd hoe het smaakte. Ik heb maar de helft opgegeten, maar de smaak was best prima!

We sloten de avond af met een mojito. Helaas zat onze reis er toen alweer bijna op! We keerden terug naar het hotel en vlogen maandagochtend vroeg weer terug naar Nederland.

Ik heb een heerlijk ontspannen weekend gehad en genoten van de stad en het mooie weer. Hoewel ik de bestemming twee dagen van tevoren al had onthuld, vond ik het nog steeds erg leuk om een verrassingsreis te boeken via srprs.me. Zo kom je nog eens op een originele plek! We hadden daarnaast prima vliegtijden en een centraal hotel.

Heb je ook geen zin om van tevoren alles zelf te plannen en hou je wel van een verrassing? Dan kan ik je zeker zo’n reis aanraden. Ik heb in ieder geval mijn omgeving al enthousiast gemaakt en ga het zeker zelf ook nog een keer doen. Daarnaast was Porto een fijne, afwisselende stad waar je je prima een weekendje kan vermaken.

Misschien vind je dit ook leuk