Film recensies #3

Heb je vakantie, is het slecht weer en weet je niet zo goed wat je met je tijd aanmoet? Dan is een film kijken altijd een goed idee! Maar welke dan? In dit artikel deel ik zes films die ik de afgelopen tijd heb gezien. Lees verder voor mijn recensie van Timbuktu, The dark horse, Kingsman, Project T, The theory of everything en Trainspotting.

Timbuktu (2014)

Timbuktu is een aangrijpende film die zich afspeelt in het Afrikaanse Mali. Het land gaat gebukt onder het geweld van de Jihadisten, waardoor de bevolking in angst leeft. Het is een erg harde wereld. Het oorlogsgeweld lijkt aan het gezin van Kidane voorbij te gaan. Zij wonen rustig in de woestijn en hoewel het leven steeds moeilijker word, blijft het geweld hen bespaard. Het zijn herders voor wie hun koeien erg belangrijk zijn. Blijft het geweld hen bespaard?

Dit was de eerste film die ik zag in het Eye filmmuseum in Amsterdam. Het is dan ook geen standaard actiefilm. Ik vond het verhaal erg aangrijpend, vooral in de wetenschap dat het er in Mali echt zo aan toe gaat. In het begin moest ik even wennen aan de film omdat hij wat langzaam op gang kwam, maar uiteindelijk past dit juist heel goed bij het verhaal.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 7,3
Mijn cijfer: 7,5

The dark horse (2014)

In The dark horse volgen we Genesis, een man die het niet makkelijk heeft. Hij heeft een bipolaire stoornis waardoor hij in sommige periodes niet helemaal voor rede vatbaar is. Maar wat wel zeker is, is dat hij het hart op de goede plek heeft. Zijn passie is schaken en hij wil zijn kennis graag overbrengen aan de kinderen uit zijn omgeving. De kansarme kinderen kunnen wel een verzetje gebruiken. Één van de kinderen is wel een hele speciale, namelijk Genesis zijn neefje. Hij wil maar wat graag meedoen aan het schaaktoernooi, maar Genesis zijn broer steekt hier een stokje voor. Hij wil liever dat zijn zoon lid wordt van de motorbende, zodat zij hem kunnen beschermen.

Ook The dark horse is een erg aangrijpende film. Aan de ene kant zien we hoe hard de wereld is en hoe zwaar de families het hebben. Aan de andere kant is het mooi om te zien hoe het schaken de kinderen bij elkaar brengt en hen stimuleert een positief doel na te streven.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 8,3
Mijn cijfer: 8

Kingsman: The secret service (2014)

Kingsman is een iets luchtigere film. Het gaat over een Britse geheime dienst, een soort moderne ridders. Harry Hart (Colin Firth) is één van de ridders. Als ze op zoek gaan naar nieuwe leden ontfermt hij zich over Eggsy, een straatjongen die zijn vader kwijt is geraakt. Lid worden van een geheime spionnen-organisatie gebeurt natuurlijk niet zomaar. Daar staat een flink selectietraject tegenover dat Eggsy moet doorstaan. Ondertussen zit het kwaad niet stil en bereidt Richard Valentine (Samuel L. Jackson) een aanslag voor waarmee hij bepaalde DNA-structuren wil vernietigen. Samen moeten de Kingsman proberen hem tegen te houden.

Hou je van James bond achtige films, dan zal je Kingsman zeker leuk vinden. Er zat genoeg spanning in het verhaal en het Britse accent maakt de film extra leuk. Al met al een prima film voor een relaxt filmavondje.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 7,9
Mijn cijfer: 7

Project T (2015)

Hoe zou de toekomst eruit zien? Project Tomorrowland laat ons een kijkje nemen in de wereld van de toekomst. Vliegende auto’s, technische snufjes en… hebberigheid. Casey weet niet wat haar overkomt als ze een badge te pakken krijgt waarmee ze deze wereld kan zien. En het is niet zonder reden dat dit op haar pad komt. Samen met Frank (George Clooney) moet ze de wereld zien te redden, voordat mensen hem ten onder laten gaan door hun hebberigheid. Is haar vermogen om altijd hoopvol te blijven sterk genoeg?

Project T zagen mijn vriend en ik op een druilerige zondagmiddag in de bioscoop. We hadden de samenvatting gelezen en het leek ons een spannende film, maar we zagen niet dat het een Walt Disney film was. Verwacht dan ook geen superspannende science fiction film. Het is eerder een feel good kinderfilm. Ik had er niet voor naar de bioscoop willen gaan, maar ben je op zoek naar een familiefilm dan kan deze zeker in de smaak vallen.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 6,7
Mijn cijfer: 6+

The theory of everything (2014)

Stephen Hawking is een wereldberoemde natuurkundige die tijdens zijn studie ernstig ziek wordt. Vlak voor zijn ziekte ontmoet hij Jane, met wie hij ondanks de moeilijke periode die volgt een relatie opbouwt. De artsen voorspellen dat Stephen nog maar twee jaar te leven heeft en het stel besluit te trouwen en zo snel mogelijk aan kinderen te beginnen. De tijd verstrijkt en Stephen wordt steeds zieker, tot hij uiteindelijk zelfs in een rolstoel belandt. Maar hij overleeft het wel! Ondertussen is het moeilijk een gelijkwaardige relatie te houden en wordt zijn werk steeds bekender.

Ik moet eerlijk bekennen dat mijn wetenschappelijke kennis niet zo ver gaat – Ik hoorde voor het eerst over Stephen Hawking in The Big Bang Theory. Echter vond ik het wel meteen een interessant verhaal om te zien hoe zijn leven is verlopen, daarom wilde ik deze film graag zien. Het is inderdaad een mooie film, al is deze wel erg veel gericht op zijn liefdesrelatie. Ik vond het trouwens enorm knap hoe de acteur iemand kon spelen die zo ziek wordt (qua spraak etc), lijkt me ontzettend moeilijk! Het zou ook interessant zijn om meer van zijn werk te zien. Waarom is hij nou zo bekend geworden? Misschien moet ik toch nog maar wat dingen over hem lezen.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 7,8
Mijn cijfer: 7,5

Trainspotting (1996)

Trainspotting gaat over een vriendengroep uit Edinburgh wiens leven flink overhoop is gegooid door een heroïne verslaving. We zien hoe moeilijk ze het hebben en welke invloed de drugs op hun leven heeft. Uiteindelijk is Renton er helemaal klaar mee. Hij wil een goed leven opbouwen, waarbij hij kan werken en voor zichzelf kan zorgen. Hiervoor moet hij eerst afkicken van de heroïne. Hij laat zich opsluiten bij zijn ouders waarna hij een paar heftige dagen doormaakt. Als hij is afgekickt gaat het inderdaad steeds beter met hem. Maar kan hij deze nieuwe levensstijl volhouden?

Drugs maakt meer kapot dan je lief is. Dat wisten we natuurlijk al, maar deze film brengt het nog eens extra in beeld. Ik moet zeggen dat ik het vrij heftig vond om te zien. Eigenlijk zouden meer jongeren deze film moeten kijken, om hen te behoeden in de problemen te komen.

Bekijk de trailer hier

Cijfer IMDB: 8,2
Mijn cijfer: 8+