Fotoverslag: Interrailen door Europa #1

Misschien heb je het al gezien op social media, ik ben weer terug van vakantie! Mijn vriend en ik hebben tien heerlijke dagen gehad waarin we heel veel gezien hebben. We hebben vier verschillende steden bezocht en urenlang landschappen aan ons voorbij zien razen. Genoeg tijd Natuurlijk is een vakantie niet compleet zonder reisfoto’s. Daarom wil ik die graag met jullie delen! In dit artikel zal ik meer vertellen over de eerste helft van onze vakantie, in Krakau en Wenen. Volgende week kun je het fotoverslag van Boedapest en Bratislava zien.

Goedemorgen! Kleine oogjes, maar we hadden er zin in! Om 7.00uur vertrokken we van Amsterdam Centraal naar Berlijn. Daar stapten we over op de trein naar Warschau, waar de trein naar Krakau vertrok. Een hele reis dus. Gelukkig ging het allemaal goed en haalden we de overstappen.

Rond 23.00 uur kwamen we aan bij ons appartement, midden in het centrum. Grappig detail: De receptie was al dicht dus konden we de sleutel halen bij de kebabtent onder het appartement. De man sloot even zijn luikje om ons naar de kamer te brengen. Haha! We sliepen bij P&J Apartments en ik kan het zeker aanraden. Hele goede locatie, ruim en niet duur. We gingen nog even wat drinken en daarna snel slapen, zodat we de volgende dag de stad konden bekijken.

Dag 2! Tijd om Krakau te verkennen. Allereerst kwamen we langs het Theater im. Juliusza Slowackiego.

We liepen verder een beetje rond het oude centrum.

He! We kwamen dichtbij het centrale plein, Rynek Glowny.

De toren die je ziet is van de St. Mary Basiliek. Verder waren hier veel kraampjes om souvenirs te scoren. En natuurlijk veel terrasjes. Normaal zou ik niet zo snel aan het centrale plein gaan zitten, maar hier in Krakau kon het prima. Al het eten en drinken is toch goedkoop, haha!

We liepen verder over het plein.

Er waren toeristische koetjes met paarden, om je door de stad te rijden. Niet echt iets voor ons, maar ik kon er wel om lachen.

Op het midden van het plein was een soort oude markthal, nu gevuld met toeristische spulletjes. Opvallend waren de vele souvenirs met draken, wat een symbool van Krakau bleek te zijn.

We liepen door richting het oude Kasteel.

Langs mooie gebouwen.

Hier sta ik voor de oude (gerestaureerde) kasteelmuur. Op het plein stond informatie over het leger in de oorlog. We liepen verder de berg op, richting het kasteel.

Mooi! Op de een of andere manier vind ik begroeide muren er meteen sfeervol en authentiek uitzien.

Binnen de kasteelmuren waren een aantal mooie gebouwen te vinden. We zijn ook even de kerk in geweest.

De binnenplaats van het kasteel zag er mooi uit.

Daarna begon het helaas te regenen. We zochten dus naar een leuke overdekte activiteit. We eindigden bij het Nationale Museum. Hier was vooral veel te zien over oude Poolse (leger)kleding en attributen. Ook werd er uitgelegd over de Eerste Wereldoorlog, wat we erg interessant vonden. Het museum is niet per sé iets waar je heen moet als je in Krakau bent, maar als je net als wij even de regen wilt ontvluchten is het een prima cultuur-momentje.

Genoeg cultuur, tijd om wat te drinken! Twee jaar geleden zou ik echt geen halve liter bier bestellen, maar ik begin het langzaamaan te leren. Mijn vriend is trots ;). We schoven aan bij deze oude Poolse cabaretier.

’s Avonds gingen we eten en drinken in de studentenwijk, Kazimierz. Ik kan je zeker aanraden in deze wijk op zoek te gaan naar leuke restaurantjes en café’s! We besloten een potje scrabble te spelen. Tja, dat is toch iets lastiger met Poolse letters.

Daarna gingen we naar een café waar oude naaimachines op de tafels stonden. Een donkere foto, maar het geeft de sfeer goed weer. We vonden het moeilijk te omschrijven. Een beetje duister, maar wel op een goede manier.

Op dag 3 vertrokken we richting Wenen! Hier reed de trein door het Poolse landschap.

We hadden een tussenstop in Katowice, een grote industriestad. Hier was niet zoveel te beleven, maar wel een prima plek om even te lunchen.

We passeerden de Tsjechische grens.

Op dag 4 gingen we Wenen bekijken! We begonnen op het Stephansplatz. Hier staat een grote dom en het is het middelpunt van veel winkelstraten. Het contrast met het moderne bankgebouw was erg groot.

De St. Stephans Kathedraal.

Die er ook van binnen erg mooi uitzag.

We liepen een grote winkelstraat in.

Waar ik de mooiste H&M ooit zag.

Ook in de winkelstraat vond je mooie gebouwen en kunst. Ik denk oprecht dat ik nog nooit zo’n mooie stad als Wenen heb gezien.

We kwamen langs het Hofburg paleis, waar het Sisi museum gevestigd is.

En liepen door naar het stadhuis, het Rathaus.

In de binnenplaats van het stadhuis kon je wat drinken, maar dat hebben we niet gedaan. Wel waren er gratis wc’s. Ook niet geheel onbelangrijk 😉 .

We zagen weer een mooi gebouw in de verte! Het was de Voltivkerk.

Weer zag het er van binnen mooi uit.

Vooral het glas-in-lood vond ik erg mooi.

Tegenover de kerk lag het Sigmund-Freud-park. Als echte psycholoog moest ik daar natuurlijk even gaan zitten en mijn voeten laten rusten.

Volgende stop: Schönbrunn! We hebben een tour door het paleis gedaan, wat er super mooi uitzag. Heel gaaf om gezien te hebben.

Het was prachtig weer, dus besloten we ook de tuin te bekijken.

Hoi!

Aan de andere kant van de tuin ligt een uitkijkpunt.

Daar gingen we niet in, maar we liepen wel de heuvel op om weer even te relaxen. Kijk wat een mooi uitzicht over de stad!

Dag 5. Ik wilde de Donau graag zien.

Ja, ik ben er!

We hadden de metro gepakt naar het Schwedenplatz. Hier kwamen we in het zakencentrum van Wenen terecht. (Zo vonden wij het er in ieder geval uitzien). Verder was hier niet zoveel te beleven, maar ik had in ieder geval de Donau gezien! In Boedapest en Bratislava zouden we deze weer tegenkomen.

We gingen met de metro naar het Hauptbahnhof en liepen naar het Belvedere, een museum.

We gingen weer iets cultureels doen!

Het museum bestond uit twee delen, gescheiden door een binnentuin.

In het bovenste gedeelte (op de foto’s hierboven) hebben we de kunst bekeken. Nu kan ik hele verhalen over de schilderijen gaan vertellen, maar eigenlijk wisten we er niet zoveel van. Oeps! Op deze foto zie je het onderste gedeelte van het museum. Wij hadden genoeg kunst gezien en besloten ergens koffie met een apfelstrudel te gaan eten. Ook heel belangrijk!

Die avond vertrokken we naar Boedapest. De foto’s van Boedapest en Bratislava kun je volgende week zien! 🙂

Misschien vind je dit ook leuk