Fotoverslag: Interrailen door Europa #2

Twee weken geleden ben ik tien dagen gaan interrailen door Europa. Vorige week konden jullie het eerste deel van mijn fotoverslag zien. Dit waren de foto’s van Krakau en Wenen. Vanuit Wenen gingen we door naar Boedapest! Ook zijn we nog een dagje naar Bratislava geweest. Boedapest was voor ons echt het hoogtepunt van de vakantie. En Bratislava… Gewoon leuk om een keer gezien te hebben.

Aan het einde van dag 5 vertrokken we met de trein van Wenen naar Boedapest. Gelukkig was het niet zo’n lange rit. De afstand was niet zo groot, de culturele omslag wel! We kwamen op vrijdagavond aan en moesten echt even wennen aan de sfeer in de stad. We vonden een leuke open-lucht-club aan de Donau en daar kwamen we weer tot rust. De volgende ochtend was het tijd om de stad goed te gaan bekijken!

Een fris en fruitig begin van dag 6. Ons hotel (Star Inn) zat op een fijne locatie, vlakbij het centrum. Als we de straat uitliepen kwamen we meteen op een hoofdstraat uit.

En na een paar minuten lopen stonden we weer aan de Donau! In Wenen was het niet zoveel bijzonders. In Boedapest des te meer. Wij zaten met ons hotel aan de Pest-kant, op deze foto zie je het oude Boeda.

Voor dat we de brug overstaken keken we nog even wat rond aan de kade.

Uitzicht richting Boeda.

We liepen over de Kettingbrug, één van de belangrijkste verbindingen tussen de stadsdelen. Toen wij er waren, was er toevallig net een wielrenwedstrijd in dit gedeelte van de stad.

We hebben de overkant gehaald! Boven op de heuvel lag het oude Burcht-district. Dit gebied is vol met mooie, oude gebouwen. Je kon met een tram omhoog, maar wij besloten sportief te doen en te gaan lopen.

Het uitzicht was de klimtocht meer dan waard.

Op deze foto zie je dus het gedeelte Pest. (En mij).

De Nationale Gallerij. Wij hadden nog even genoeg van schilderijen na het Belvedere in Wenen, dus sloegen dit museum over.

De binnenplaats van het museum.

Dit gebouw hoorde bij de oude burcht.

En dit zijn resten van een héle oude burcht.

Uitzicht over de rest van Boeda, achter de heuvel. Hier zijn we verder niet geweest omdat we beperkte tijd hadden. Waarschijnlijk zijn hier nog veel meer leuke dingen te beleven!

We liepen een stukje verder, richting de Matthiaskerk.

En onderweg kwamen we langs een mooi pleintje.

Rondom de kerk was een mooie muur gebouwd. De kerk konden we helaas niet in, omdat er mensen aan het trouwen waren.

We worden al iets moeier, maar zijn nog steeds blij!

Nog een stukje verder is het Nationale archief. Kijk dat mooie dak!

Nadat we de heuvel hadden bekeken besloten we terug te gaan over de brug. We liepen naar het parlementsgebouw.

Ik vond het er super mooi uit zien! We zijn hier later nog teruggekomen om de binnenkant te bekijken.

We vervolgden onze weg richting de basiliek. Nu ik dit terugzie voel ik weer hoe moe mijn benen waren op dat moment, haha.

We hadden natuurlijk al een uitzicht over Boeda gehad vanaf de burchtheuvel, maar we wilden ook nog zien hoe Pest eruit zag. Daarom beklommen we de basiliek. Zeker een aanrader!

’s Avonds gingen we uit. Helaas was het een stuk rustiger dan zaterdagavond. Of we hebben gewoon de verkeerde clubs bezocht, dat kan ook. Dit was Akvarium, waar het vrijdag nog overvol leek. Nu waren er ongeveer 10 mensen. Nouja, hebben we dat ook weer gezien.

Ook gingen we naar een ‘ruin pub’. Dit is echt kenmerkend voor Boedapest. Van buiten kon je niet echt zien wat er binnen allemaal te beleven was. We gingen door een donkere deur naar binnen en kwamen terecht op een soort binnenplaats. Alle oude gebouwen waren overdekt en dat gaf een heel bijzondere sfeer. Ook was er nog een binnentuin. Deze pub heette Fogas Ház. Ik zou zeker nog een keer naar zo’n unieke uitgaansgelegenheid gaan!

Dag 7 alweer! We begonnen met een enorme bak cappuccino. Niet overdreven, de kop had twee oortjes om hem op te kunnen tillen. Daarna konden we er weer tegenaan.

We liepen de Andrassy utca af naar het Heldenplein.

Rondom het plein waren twee musea. Wij hadden er nog steeds geen behoefte aan, haha.

Dit kasteel deed me denken aan de Efteling. Het was een landbouwmuseum.

Achter dit kasteel lag het stadspark. Hier hebben we even van de zon genoten en onze benen laten rusten.

Vervolgens liepen we weer langs het Parlementsgebouw en de volgende brug over. Halverwege de Donau ligt een groot recreatie-eiland, Margitsziget.

Uitzicht richting de stad vanaf het eiland.

Op het eiland was een fontein die bewoog op muziek. In Las Vegas heb ik dit ook gezien en ik moet zeggen dat dat wel iets spectaculairder was. Maargoed, het laat wel zien dat dit een echt recreatiegebied was vol met ontspanning en vermaak.

’s Avonds gingen we in de herkansing, al was het zondagavond. We gingen eerst naar het dakterras van Corvinteto. Deze club heeft normaal 7 zalen, maar die waren helaas gesloten op zondag. Achteraf bedachten we dat we hier beter zaterdag heen hadden kunnen gaan. Maar de muziek was erg alsnog fijn en we hebben hier even lekker gezeten.

Daarna vonden we toch nog een drukkere plek, Instant. Dit scheen naast een club ook een hostel te zijn. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand boven een club wil slapen… Al kan je dan wel echt kruipend je bed in.

Dag 8! We hadden niet zo’n zin meer om heel ver te lopen en het was lekker weer. Daarom gingen we het eiland nog een beetje verkennen. Dit is een oud kerkje.

Er waren ook opgravingen van een oud klooster.

Ik heb de andere kant van het eiland gehaald! Vanuit hier liepen we nog even naar een oude wijk van de stad, hier heb ik verder geen interessante foto’s van.

Eind van de middag kregen we een rondleiding in het Parlementsgebouw. Het gebouw is symmetrisch en alle zalen zijn dan ook twee keer gebouwd. De zaal die wij te zien kregen is een exacte replica van de zaal waar het parlement vergadert.

Langs de wand waren beelden van de ‘gewone’ Hongaren.

De centrale ingang. Deze wordt alleen gebruikt bij speciale gelegenheden. Daarnaast kregen we ook nog de kroonjuwelen te zien. De rondleiding duurde ongeveer een uurtje en we vonden het erg interessant!

Toen we klaar waren bij het parlement was het tijd om nog even ergens een pizza te eten. Toen vertrok onze trein naar Bratislava. Oorspronkelijk was het plan om ’s ochtends al naar Bratislava te vertrekken, maar ik ben blij dat we langer in Boedapest zijn gebleven. Er was zo veel te zien! We hadden er ons er eigenlijk nog wel een paar dagen kunnen vermaken.

Deze man heette ons welkom in Bratislava. We besloten nog één drankje te doen en doken toen ons bed in. We hadden maar één dag om Bratislava te bekijken dus die wilden we goed benutten.

Dag 9 begon helaas een beetje regenachtig, maar dat mag de pret niet drukken. Het oude centrum van Bratislava is best klein en overzichtelijk. Het ziet er mooi uit, al kreeg ik er wel een beetje een ‘nep’ gevoel bij. Alsof het voor de toeristen in elkaar was gezet.

Het centrale pleintje.

Nog ietsje moeier, maar we kunnen nog lachen!

En ja, nog een uitzicht. Als we iets kunnen beklimmen doen we het, haha! Deze foto is genomen vanaf de toren van het oude stadhuis. Hier hebben ze een museum van gemaakt. Het museum zelf vonden we niet zo boeiend, maar de toren was wel leuk. Op de berg zie je het kasteel.

Hoi!

Ze houden in Bratislava van kleurtjes.

We liepen richting het kasteel en zagen de Novy Most, de brug naar het nieuwe gedeelte van de stad. Ik heb op internet gelezen dat de oude Joodse wijk is gesloopt om deze ufo neer te kunnen zetten. Tja… Mijn keuze zou het niet zijn.

Ook het kasteel voelde een beetje ‘nep’. Het ziet er veel te perfect uit voor zo’n oud gebouw. Snappen jullie wat ik bedoel?

Uitzicht!

We liepen terug naar het oude centrum, tijd voor een kopje koffie.

Het theater.

Daarna gingen we de brug over naar het nieuwe gedeelte van de stad. Wat een contrast! Links zie je een groot en modern winkelcentrum. Achterin de foto zie je oude flats, die met een kleurtje zijn opgeleukt. Hier kon je de Sovjet-invloeden goed zien.

Zoals ik al zei, wij houden van uitzichten. Daarom namen we de lift naar de top van de ufo-brug. Dit is het moderne gedeelte van de stad.

En het oude gedeelte. Ook hier zijn we de Donau over geweest. Grappig om die steeds terug te zien komen.

Het was inmiddels heerlijk weer geworden. Yes!

Wederom tijd voor een drankje. Wij hadden wel genoeg gezien van de stad.

’s Avonds gingen we eten bij een restaurant naast het kasteel. Dit was het uitzicht vanaf het terras. Ook kenmerkend voor Bratislava: Je ziet oude gebouwen, maar hoorde het verkeer razen over de brug. Helaas begon het vlak nadat ik deze foto nam weer te regenen. We verplaatsten ons dus naar een tafel met parasol.

En aten daar heerlijke goulash van hertenvlees. Dit was echt een goede afsluiting van de vakantie!

Oké… De echte afsluiting van de vakantie was een groot glas bier 😉 .

De volgende ochtend moesten we om 6.00 uur al met de trein richting Berlijn. Daar stapten we weer over op de trein naar Amsterdam. We hebben ontzettend veel gezien in korte tijd! Ik kan iedereen een interrail-vakantie aanraden. Wel zou ik de volgende keer iets meer van tevoren uitzoeken. We zaten nu vaak ’s ochtends in de hotelkamer nog te bekijken welke bezienswaardigheden er eigenlijk waren. Ik hou er niet van om alles van uur tot uur vol te plannen, maar dit had wel wat tijd gescheeld.

Het waren een hoop foto’s, ik hoop dat jullie het leuk vonden om ze te zien! Ik vond het in ieder geval leuk om er een verslag van te maken.

Misschien vind je dit ook leuk