Gebruik je zintuigen om een taal te leren

Rijtjes woorden stampen op de middelbare school. Voor mij gelukkig alweer een tijdje geleden, maar ik weet nog goed hoe saai het kon zijn. En spreek ik nu goed Duits of Frans? Nou, dat valt behoorlijk tegen. Het lezen van rijen met woorden is dan ook niet de beste manier om een nieuwe taal te leren. Beter kun je gebruik maken van meerdere zintuigen. Bijvoorbeeld door er een plaatje bij te denken of het woord uit te beelden.

Vimmish

Onderzoekers van het Max Planck Institute for Human Cognitive and Brain Sciences in Leipzig hebben een nieuwe taal ontwikkeld, speciaal voor het doen van experimenten. Ze hebben de taal Vimmish genoemd en de grammatica lijkt op het Italiaans. Het is handig om bij wetenschappelijk onderzoek een verzonnen taal te gebruiken. Op die manier weet je zeker dat het voor alle deelnemers nieuw is en krijg je de meest betrouwbare resultaten.

Woordjes leren

Oké, de taal is bedacht. Maar wat gingen ze hiermee doen? Deelnemers aan het onderzoek kregen een lijst met verzonnen Vimmish-woorden mee. Ze kregen een week de tijd om de woorden uit hun hoofd te leren. De deelnemers werden verdeeld in twee groepen. Het eerste deel kreeg een plaatje of beweging te zien. Het tweede deel moest het woord zelf in de lucht ‘tekenen’ of uitbeelden. Daarna kwamen ze terug naar de universiteit en werden ze overhoord.

Zelf uitbeelden hielp om het beter te onthouden

Na een week vroegen de onderzoekers hoeveel woorden de groepen nog wisten. De deelnemers die de woorden zelf hadden uitgebeeld scoorden het beste, zij hadden de meeste woorden uit hun hoofd geleerd. Ook de mensen die een bijpassend plaatje hadden gezien konden de woorden beter onthouden. De groep die alleen zag hoe iemand anders het woord uitbeeldde hadden hier niet zo veel aan, zij konden niet meer woorden onthouden.

Meerdere hersengebieden

Er werd niet alleen gevraagd hoeveel woorden de deelnemers nog wisten, ook hun hersenactiviteit werd gemeten. Op de scans was te zien dat er meerdere hersengebieden actief waren. Als je bijvoorbeeld een woord uitbeeldt, is zowel je motorische als je taal-gebied actief. Als je een plaatje ziet gaat je visuele hersenschors aan het werk. Hieruit blijkt dat we dingen beter onthouden als we meerdere hersengebieden gebruiken. Op die manier wordt het ‘dieper’ in je geheugen geprent. Zoals ik in deze video uitlegde, liggen herinneringen niet op één punt in de hersenen opgeslagen. Hoe meer zintuigen je gebruikt, op hoe meer manieren je de herinnering kan benaderen. Dus als je de vertaling van het woordje bent vergeten brengt het gebaar je misschien weer op de juiste weg.

Investeren

Ga je de avond voor een tentamen nog even hard stampen, dan is de kans groot dat je de woorden snel weer vergeten bent. Wil je echt langdurig nieuwe dingen leren dan zul je hier tijd in moeten investeren. Bedenk voor jezelf hoe je andere zintuigen hierbij kunt betrekken. Maak na het lezen van een tekst bijvoorbeeld een mindmap, zodat je ook een beeld erbij hebt. Of maak tekeningen van de woorden die je moet leren. Wat je ook nog kan proberen is samen met iemand leren en elkaar overhoren. Je moet de woorden dan hardop uitspreken waardoor je ze ook weer op een andere manier verwerkt.

Genoeg manieren om ons geheugen een handje te helpen! Het gaat hier vooral om het leren van een nieuwe taal, maar ik denk dat je dit ook kunt toepassen op andere gebieden. Eigenlijk alle nieuwe dingen die we willen onthouden werken beter als we het via verschillende zintuigen doen. Kost wat tijd, maar aan de andere kant is het wel leuk om je creativiteit erin te stoppen. Succes!

Bron onderzoek
Bron afbeeldingen 1, 2, 3

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.