Goede adviezen nu echt eens opvolgen

Je hoeft maar een tijdschrift open te slaan en je komt allerlei goede adviezen tegen. Ook in gesprekken willen we elkaar graag helpen. Gezond eten is belangrijk, sporten is gezond en als we onze doelen willen bereiken moeten we hard werken. Allemaal open deuren die we stiekem wel weten. Maar om echt iets met die adviezen te doen is een ander verhaal. Uit onderzoek is gebleken dat het valt of staat met hoe relevant je het advies voor jezelf maakt.

Je hersenen openstellen

Wetenschapper Emily Falk van de University of Pennsylvania heeft dit fenomeen grondig onderzocht, ze heeft namelijk gekeken naar veranderingen in de hersenen. Door middel van een fMRI-scan kon ze zien in hoeverre iemand z’n hersenen openstelde voor goede adviezen. Het gebied waarin ze verschillen zagen is in de prefrontale cortex, het voorste gedeelte in de hersenen waarmee we beslissingen maken. De mate waarin iemand zich wat aantrok van het advies hing af van de relevantie. In het Engels noemen we dit ‘self-affirmation’.

Zelfbevestiging?

Als je ‘self-affirmation’ letterlijk vertaalt, hebben we het over zelfbevestiging. Bevestiging vind ik hier echter niet helemaal het goede woord. Het gaat er namelijk niet om dat je jezelf in een bepaald beeld wil bevestigen. Het is belangrijk dat je het advies voor jezelf relevant maakt. Het moet aansluiten bij je eigen waarden. Hoe zou je jezelf graag willen zien? In het onderzoek werd voornamelijk gekeken naar adviezen op het gebied van gezond leven. Bijvoorbeeld: ‘Mensen die minder stilzitten hebben minder kans op bepaalde ziekten’. Een belangrijk advies, maar wel vrij abstract. Hoe zorgden ze ervoor dat de deelnemers hier daadwerkelijk iets mee gingen doen?

Denk terug aan een relevant moment

Naast het algemene advies kregen de deelnemers verschillende SMS-berichten. Verder droegen ze een aantal weken een armband die hun activiteiten bijhield. De ene groep kreeg berichten als ‘Uit onderzoek is gebleken dat mensen met jouw activiteitenniveau meer kans hebben op een hartaanval’. De andere groep werd herinnerd aan zelfbevestiging, bijvoorbeeld door het bericht ‘Denk terug aan een moment waarbij je een vriend of familielid hielp om zijn/haar doel te bereiken’. De deelnemers in de tweede groep lieten op de fMRI-scan meer activiteit in de prefrontale cortex zien. In de praktijk zorgde dit ervoor dat ze meer met het advies deden en dus inderdaad meer gingen bewegen.

Wat zijn jouw waarden?

Waar het dus om gaat is dat je het advies voor jezelf relevant maakt. In welk opzicht sluit het aan bij jouw waarden? Je kan bijvoorbeeld van iemand horen dat het gezond is om drie keer per week te sporten. Maar als jij jezelf toch niet als een sportief persoon ziet, blijft het advies waarschijnlijk niet hangen. Maar stel, een leraar geeft je het advies ‘Als je een goed cijfer wil halen voor dit tentamen, moet je elke week de stof goed bijhouden’. Daarna denk je terug aan een moment waarop je gemotiveerd ging leren en wat voor goed gevoel het je gaf het vak met een mooi cijfer af te sluiten. Op die manier activeer je het beeld van jezelf als harde werker. Wedden dat je dan veel meer open staat voor dit advies en ermee aan de slag gaat?

Oefeningen

Als je hier nog nooit bij stil hebt gestaan, kan het lastig zijn je waarden te bepalen. Welke herinneringen moet je dan in zo’n moment oproepen? Met deze drie oefeningen kan je jezelf hierin ontwikkelen:

  • Visualiseer de uitkomst. Hoe zou je je toekomst graag voor je zien? Vind je het belangrijk om een carriere te hebben? Of wil je je vooral focussen op de mensen om je heen? Hoe zou je willen dat andere mensen over jou zouden praten? Probeer hier zo’n concreet mogelijk beeld van te schetsen. Ga op in je fantasie en schrijf het daarna zo veel mogelijk uit. Op basis hiervan kan je erachter komen wat je nu eigenlijk belangrijk vindt. Door je hier van bewust te worden kan je ook gericht op zoek gaan naar herinneringen.
  • Wees creatief. Zijn woorden niet echt jouw ding? Je kan het ook visueel maken! Maak bijvoorbeeld een vision board met plaatjes die uitstralen wat jij graag zou willen. Of begin met het tekenen van een symbool voor jouw leven (bijvoorbeeld iets uit de natuur). Komen er dan toch woorden in je op, dan kun je die erbij schrijven.
  • Ga een stukje wandelen. Vliegen de goede adviezen je om de oren maar weet je niet meer wat je ermee aan moet? Wat altijd een goed idee is om je hoofd leeg te maken is een stuk wandelen. Op die manier kom je even los van de situatie en kun je er daarna weer met een frisse blik naar kijken. Dit kan je helpen om die dingen uit het advies op te pikken die je op het eerste gezicht het meeste aanspreken.
Bron onderzoek
Bron afbeeldingen 1, 2, 3

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.