Het goede doel ‘liken’ op Facebook

Bron

Als ik op Facebook zit, kijk ik vooral naar de posts van mijn vrienden. Daarnaast zijn er ontelbaar veel goede doelen en bedrijven te vinden op Facebook. Soms zie ik de meest trieste foto’s of artikelen voorbij komen. Vervolgens krijgt die post een paar duizend ‘likes’. Goed bedoeld natuurlijk, maar soms ziet het er ook een beetje cru uit (dit is helemaal niet leuk?!). In Noorwegen is onderzocht waarom mensen dit soort posts liken.

Onderzoek

SINTEF, het grootste onderzoeksinstituut van Scandinavië, heeft 400 Facebookgebruikers gevolgd. Zij wilden onderzoeken waarom deze mensen een goede doelen pagina liken. Deze mensen kregen drie vragen voorgeschoteld:

  1. Denk je dat het liken van de Facebook-pagina bijdraagt aan het goede doel?
  2. Wat is jouw motivatie om een Facebook-pagina te liken?
  3. Waarom heb je besloten om deze Facebook-pagina te liken?

Ik vind het interessant om dit te weten, omdat ik nieuwsgierig was wat al die duizenden mensen beweegt. Ook is het natuurlijk goed om dit te weten als goede doel, zodat je weet wat voor informatie je op je Facebook-pagina moet zetten om volgers tevreden te houden. Social media neemt een steeds grotere rol in onze maatschappij. Aan de ene kant jammer, want ik denk dat je in kleine groepjes juist meer kleine initiatieven kan opzetten. Bijvoorbeeld iets doen voor je eigen buurt, of een inzamelactie houden voor een goed doel. Aan de andere kant kunnen we misschien juist door de grote aantallen indruk maken op de overheid en grote commerciële organisaties. Als je als goed doel kunt zeggen dat 100.000 mensen je online steunen, kun je laten zien dat je een groot belang vertegenwoordigt.

Redenen om het goede doel te liken

Uit de enquête kwamen zes redenen naar voren waarom mensen besloten om de Facebook-pagina te liken:

  1. Het nemen van sociale verantwoordelijkheid.
  2. Een automatische reactie op hun eigen emotie.
  3. Meer informatie vinden over het goede doel.
  4. Op je vrienden overkomen als iemand die sociaal verantwoordelijk is.
  5. Meer informatie vinden over een specifiek probleem waar de organisatie zich voor inzet.
  6. Uit gewoonte, omdat liken weinig moeite kost.

De meeste mensen dachten dat het liken van de pagina het goede doel zou helpen. Ook is het een kans om zichzelf van hun goede kant te laten zien en anderen te motiveren om hetzelfde goede doel te steunen. Ik denk dat deze invloed van je ‘vrienden’ best belangrijk is. Voor een deel bewust, voor een deel onbewust. Als ik zie dat 10 vrienden een pagina liken, zal ik daar eerder een kijkje gaan nemen. Daarnaast speelt de 3e reden uit dit rijtje voor mij ook een rol. Ik vind het leuk om te zien wat voor initiatieven een goed doel met het geld opzet, in plaats van dat het allemaal ‘op de grote hoop gaat’.

Steun, of juist niet?

Unicef Zweden is vorig jaar een campagne gestart om de noodzaak van donaties te benadrukken. Hun Facebook-pagina had 177.000 likes, maar daar kunnen ze geen vaccins mee kopen. Mensen liken de pagina om Unicef te steunen, maar dat is eigenlijk niet genoeg. Zou het zo zijn dat mensen dan denken ‘ik heb mijn portie gedaan, ik hoef niet meer te doneren?’.

Ik denk dat dit per persoon verschilt. Maar het is wel goed om erbij stil te staan waarom jij een goed doel steunt via Facebook, en wat de invloed van Facebook is op onze samenleving!

Bron onderzoek

Misschien vind je dit ook leuk

2 reacties

  1. Goed om even over na te denken. Veel mensen hebben ook gewoon het geld niet om goede doelen te steunen of hebben het wel, maar geven het liever uit aan andere dingen als kleding, juwelen, make-up, uitstapjes, reizen,… En dan is het wel gemakkelijk om zomaar even een Facebookpagina te liken. Dan heb je tenminste dat gedaan.

    1. Dat is waar, beter iets dan niets. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk! Als je je maar bewust bent waarom je die keuze maakt 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.