Mijn film recensies #2

Vandaag is het weer tijd voor films! Ik heb de afgelopen tijd nogal uitlopende films gekeken. Van mooie, intrigerende verhalen tot bloederige wraakacties en menselijke robots… Kijk verder voor mijn recensies van In a better world, Good will hunting, Oldeuboi en Ex machina.

In a better world (2010)

Zoals ik al eerder vertelde vind ik Scandinavische films altijd erg goed in elkaar zitten. Bij In a better world, die een Oscar won voor beste buitenlandse film, is dit niet anders. De film vertelt het verhaal van twee Deense gezinnen die met elkaar verweven raken. De twee zoons uit de gezinnen raken namelijk bevriend. Ze proberen samen het hoofd boven water te houden op school, waar veel pestkoppen rondlopen. Ondertussen voeren hun ouders hun eigen strijd met gerechtigheid. Want wat is nu eigenlijk rechtvaardig? Ik vond dit een mooie film met een dieperliggende boodschap, die ik geboeid van begin tot eind zat te kijken.

Cijfer IMDB: 7,7
Mijn cijfer: 8

Good will hunting (1997)

In Good will hunting draait het om een jongen (Matt Damon) met een talent voor wiskunde en een psycholoog (Robin Williams), die hem helpt zijn talent en zichzelf te ontwikkelen. Toen mijn vriend en ik deze film tegenkwamen wisten we meteen dat hij op ons lijf geschreven was, aangezien ik psycholoog ben en hij informatica studeert 😉 . Het was een aangrijpende film waarin Will Hunting zich steeds meer ontwikkelt. Hij groeit van schoonmaker en straatschoffie tot een wiskundige die zich open durft te stellen voor de liefde. Ik hoop dit soort verhalen ook ooit eens in mijn carrière mee te maken, haha!

Cijfer IMDB: 8,3
Mijn cijfer: 8-

Oldeuboi (2003)

Oldeuboi is een beetje een ‘gekke’ film. Maar misschien moet ik gewoon nog een beetje wennen aan Japanse films. Het verhaal gaat over Oh Dea-Su, die om onduidelijke reden gevangen wordt genomen. Voor hemzelf is het ook een raadsel waarom vast is gezet. En vooral, door wie? Als hij na 15 jaar vrij komt heeft hij dan ook één missie: Wraak nemen. Oh Dea-Su is een gedeelte van de film onder hypnose en je weet dan ook niet wat werkelijkheid is en wat er in zijn hoofd afspeelt. Af en toe vond ik het dus een beetje gek, maar toch wilde ik de film wel af zien om te kijken of hij zijn wraak krijgt. En oh ja, als je deze film kijkt moet je wel tegen bloed kunnen.

Cijfer IMDB:8,4
Mijn cijfer: 6,5

Ex machina (2015)

Tot slot een film die nu in de bioscoop draait. Ik ben niet per se fan van science fiction films, maar Ex machina heeft me echt aan het denken gezet! Caleb, een programmeur, wint een loterij op zijn werk. Dat betekent dat hij een week in het laboratorium/huis van de directeur mag logeren. Als hij aankomt hoort Caleb waarom hij echt is uitgenodigd, hij moet een test uitvoeren. De directeur, Nathan, heeft een AI ontwikkeld: Een vrouwelijke robot die bijna menselijk lijkt. Aan Caleb de taak om te bepalen of ze een echt menselijk bewustzijn heeft, of gewoon goed geprogrammeerd is. Ik vond het een erg spannende film, tot aan het eind weet je niet wie er nu wie aan het testen is. En stel je voor, misschien wordt dit in de toekomst wel werkelijkheid? Bijzonder om hierover na te denken.

Cijfer IMDB:8,1
Mijn cijfer: 8+

Bron afbeeldingen: 1.