Minder eetlust bij warm weer

Bron

Het is de laatste dagen tropisch warm. Ik heb al heerlijk aan het strand gelegen, mij hoor je niet klagen! Wel besefte ik me dat ik de afgelopen dagen minder eetlust had. Ik denk dat veel mensen dit zullen herkennen. In de zomer eten we meer salades en lichte gerechten. Maar waarom is dit eigenlijk zo? Het heeft allemaal te maken met de energie die ons lichaam nodig heeft.

Spijsvertering

Als je iets eet, moet je lichaam dit natuurlijk verwerken. Deze spijsvertering wekt veel warmte op in je lichaam, die maar liefst 12 tot 18 uur voelbaar blijft. Vooral de verwerking van eiwitten zorgt voor veel warmte. Daarom hebben mensen in de zomer vaak minder trek in vlees, kaas en vis. Ook moet je spijsvertering flink aan de slag als je een grote maaltijd hebt gegeten. Hier kun je het dus ook weer extra warm van krijgen. Daarom voelt het beter om kleine porties te eten als het buiten erg warm is.

Metabolisme

Naast dat de spijsvertering voor warmte zorgt, heeft je lichaam energie nodig om een gezonde temperatuur te behouden. Dit energiesysteem noemen we het metabolisme. Als het buiten koud is, kost het meer energie om je lichaam warm te houden. En die energie halen we dan weer uit stevige voeding. Naast de lagere temperatuur is er in de winter ook veel minder zonlicht. Deze korte dagen maken ons slaperig, omdat er meer melatonine wordt aangemaakt. Ook daarom heeft je lichaam extra energie nodig, om wakker te blijven. Als de zon schijnt, wordt je lichaam vanzelf al warm genoeg. Het is dan eerder zaak om niet oververhit te raken, dus in plaats van veel eten hebben we vooral veel vocht nodig.

Bron

Voldoende drinken

Misschien een open deur, maar met warm weer is het belangrijk om genoeg te drinken. Om je lichaam af te koelen ga je natuurlijk zweten. Dit vocht moet weer aangevuld worden. Ons lichaam bestaat namelijk voor maar liefst 60-70% uit vocht! Vermijd hierbij alcoholische dranken, omdat dit vocht juist nog meer afdrijft. Dit komt doordat alcohol de hormonen in je nieren, die het vocht vast horen te houden, beïnvloedt. Ik denk trouwens dat dit vele drinken er ook weer voor zorgt dat je minder eetlust hebt. Als ik trek heb om te snoepen en ik drink een glas water, wordt die trek meestal al een stuk minder. Aan de andere kant kun je ook juist eetlust verliezen als je te weinig drinkt, omdat je daar duf van wordt. Zorg er dus in ieder geval voor dat je 1,5 tot 2 liter drinkt!

Wat kan je dan wel eten?

Om je spijsvertering geen overuren te laten maken, is het dus het beste om kleine maaltijden te eten. Ook als je eigenlijk geen trek hebt kun je het beste toch een klein portie proberen te eten. Bijvoorbeeld een salade met veel groente of een stuk fruit. Of maak zelf een lekkere smoothie! Als je toch een warme maaltijd wil eten, kies dan bijvoorbeeld voor een lichte soep.

Bron

Ik ben natuurlijk geen diëtiste, maar ik vond het in ieder geval interessant om meer te lezen over deze basis principes. Ik ben benieuwd of jullie ook dit verschil in eetlust merken en wat voor maaltijden jij graag eet in de zomer!

Misschien vind je dit ook leuk

6 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.