Moeite met opstaan in het donker

Bron

Goedemorgen! Helaas is de zomer op zijn eind en wordt het weer steeds later licht. Op zich hebben lange avonden wel iets gezelligs, maar helaas is het in de ochtend iets minder fijn. Ik merk bij mezelf dat ik het veel lastiger vind om ’s ochtends vroeg op te staan. Hoe komt dat?


Slaap-waak ritme

Het slaap-waak ritme (ook wel circadiaan ritme genoemd) is een cyclus van ongeveer 24 uur. Gedurende 24 uur word je moe, ga je slapen, krijg je weer energie, word je wakker, etc. Naast je slaappatroon is het circadiaan ritme ook verantwoordelijk voor andere processen in je lichaam. Het bepaalt bijvoorbeeld ook wanneer je honger krijgt. Je kunt pas goed merken hoe belangrijk dit ritme is voor je lichaam als je een jet lag hebt.

Bron

Melatonine

Hoe zorgt dit slaap-waak ritme nou dat je moe wordt? Het stofje in je hersenen dat hier verantwoordelijk is noemen we melatonine. Dit is een hormoon die wordt afgescheiden door de pijnappelklier. Hoe meer melatonine er in je lichaam is, hoe moeier je je voelt.

Je hersenen maken dus melatonine aan. Zolang je ogen worden blootgesteld aan licht, wordt de aanmaak van melatonine echter geremd. In de zomer gebeurt dit vanzelf. We hebben dan lange dagen waarbij je van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat genoeg zonlicht opvangt. In de herfst en winter is dit een ander verhaal. Omdat het nog donker is als je opstaat, ‘mist’ je lichaam het signaal dat het al dag is. Hierdoor blijft het melatonine aanmaken en blijf je dus moe.

Winterdepressie

Helaas zijn er ook mensen bij wie het niet bij vermoeidheid blijft. Het kan zijn dat je bij jezelf merkt dat je in de winter minder lekker in je vel zit. Je voelt je somber en hebt weinig zin in sociale contacten. Gelukkig is hier vaak wel iets aan te doen. Door ’s ochtends vroeg voor een hele felle lamp te gaan zitten (lichttherapie) kan je lichaam toch dit signaal krijgen dat de dag is begonnen. Hierdoor kun je je algeheel beter gaan voelen. De situatie verschilt natuurlijk per persoon. Maar als je van jezelf weet dat je je in de winter vaak slechter voelt, kan ik je zeker aanraden eens naar de huisarts te gaan.

Bron

Wat kan je hier verder aan doen?

Als het buiten nog donker is, is het vooral belangrijk om toch nog genoeg licht binnen te krijgen. Zorg er dus voor dat je meteen de lampen in huis aanzet. Probeer ook naar buiten te gaan als de zon is opgekomen. Ook al kan het soms verleidelijk zijn lang in je warme bed te blijven liggen šŸ˜‰ . Daarnaast helpt het om actief te zijn. Pak dus de fiets in plaats van de bus, zodat je niet helemaal slaperig op plaats van bestemming aankomt.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.