Tips tegen een winterdepressie

Nu de dagen steeds korter worden en het buiten grauw is kruipen we het liefst onder een dekentje op de bank. Het is helemaal niet gek dat je minder zin hebt om naar buiten te gaan. Bij veel mensen gaat het echter nog een stapje verder. Zij zijn de hele dag vermoeid en kunnen niet meer genieten van de activiteiten die ze normaal wel leuk vinden: Symptomen die passen bij een winterdepressie. Gelukkig is hier genoeg aan te doen als je het op tijd herkent.

Symptomen van een winterdepressie

De volgende klachten kunnen wijzen op een winterdepressie (of in mindere mate een winterdip):

  • Extreme vermoeidheid, waardoor simpele dagelijkse activiteiten al veel energie kosten.
  • Meer behoefte aan slaap dan normaal.
  • Een verschuiving van het dag-nachtritme, waarbij je je steeds later wakker voelt.
  • Snel prikkelbaar reageren, gevoeliger zijn voor afwijzing.
  • Vermindering van je concentratie.
  • Een gevoel van somberheid en minder van dingen kunnen genieten.
  • Minder behoefte aan sociale contacten (terugtrekken).
  • Toename van eetlust, met name voor koolhydraatrijk voedsel, snoep en alcohol. Daarbij ook een toename van gewicht.
  • Gedachten aan de dood.

Deze symptomen komen (gedeeltelijk) overeen met een gewone depressie, maar bij een winterdepressie merken mensen een flinke toename in klachten in het najaar en een verbetering in het voorjaar.

Hoe ontstaat het?

Hoe kan het dat het seizoen zo veel invloed heeft op hoe je je voelt? Dit heeft te maken met onze biologische klok. De biologische klok regelt allerlei mechanismen in je lichaam: Dag- en nachtritme, hongergevoel en temperatuur. De cyclus van je biologische klok duurt ongeveer 24 uur, hierdoor word je ’s ochtends wakker en ’s avonds moe. Maar hoe weet je lichaam wanneer het tijd is om moe te worden? Dit wordt geregeld door het zonlicht. De zon schijnt op je ogen, waardoor je hersenen het hormoon melatonine afbreken. Hoe minder zonlicht, hoe meer melatonine er in je lichaam blijft en hoe vermoeider je bent.

En het zonlicht is waar het probleem zit. In de herfst en winter wordt het later licht, eerder donker en is de zon overdag minder sterk. Hierdoor word je melatonine ’s ochtends minder goed afgebroken. Je lichaam blijft als het ware de hele dag in ‘slaapstand’ staan. Je hebt minder energie en word hierdoor somberder. Door dit sombere gevoel komen negatieve gedachten eerder naar boven. Als je in de middag net een beetje wakker begint te worden, gaat de zon alweer onder. Je slaapritme raakt ontregeld waardoor je je nog slechter gaat voelen.

Hieronder zie je de verschillende fases die je biologische klok in 24 uur langsgaat:

Het is dus belangrijk om je biologische klok extra te ondersteunen zodat je je ook met minder zonlicht goed blijft voelen. Hoe eerder je een winterdip herkent, hoe sneller het lukt om je ritme te herstellen.

Tips tegen een winterdip

  • Sta op een vaste tijd op en ga ’s ochtends vroeg naar buiten. Ook al heb je slecht geslapen, sta toch op tijd op. Dit helpt om je ritme vast te houden en vergroot de kans dat je de volgende avond wel op tijd in slaap valt. In de ochtend zit er meer ‘blauw’ in het licht, wat de melatonine in je lijf afbreekt. Pak deze kans dus ook als het regent! Ook is het goed om einde van de middag nog even naar buiten te gaan, als het nog net licht is. Zo geef je je lichaam nog even een extra ‘shot’.
  • Pak de fiets naar je studie of werk. Het zonlicht heeft alleen invloed op je lichaam als je er direct contact mee maakt. Helaas werkt het dus niet via het raam van je auto of als je op de bank zit.
  • Beweging is sowieso erg belangrijk! Door te sporten maak je gelukshormonen aan en die kun je nu goed gebruiken.
  • Eet op vaste tijden. Hiermee heb je zelf invloed op je biologische klok. Vooral het ontbijt is erg belangrijk omdat dit je lichaam een signaal geeft dat het dag is. Heb je ’s ochtends geen trek, probeer dan in ieder geval een stuk fruit te eten. Het gaat erom dat je spijsvertering op gang komt.
  • Probeer je dagelijkse activiteiten te blijven doen. Ook al kost het veel energie, je haalt ook voldoening uit je werk/studie en sociale contacten. Je terugtrekken lucht op de korte termijn op maar zorgt er op lange termijn alleen maar voor dat je je nog slechter voelt.
  • Merk je dat je klachten toenemen, dan is lichttherapie een goede behandeling. 80% van de mensen heeft hier baat bij. Bij lichttherapie zit je een, twee of drie weken iedere ochtend achter een felle lamp (zonder UV-straling). Op deze manier schud je je lichaam helemaal wakker. Vraag hierbij wel hulp via de huisarts zodat je goed begeleid kan worden.

Bronnen informatie: 1, 2.
Bronnen afbeeldingen: 1, 2.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *