Vrienden krijgen en mensen beïnvloeden

Invloed hebben over andere mensen, terwijl ze je nog aardig vinden ook? Dat klinkt goed. Toen ik het boek ‘How to win friends and influence people’ voorbij zag komen hoefde ik dan ook niet lang na te denken. Door middel van aansprekende verhalen legt het je een aantal principes uit om het beste uit jezelf (en anderen) te halen.

Een eeuw vol inspiratie

Dit boek gaat al een tijdje mee. De eerste versie werd namelijk geschreven in 1936. Dale Carnegie werd geboren als boerenzoon maar besloot na zijn studie naar de stad te trekken. Daar gaf hij cursussen in presenteren en het verbeteren van jezelf. Jarenlang kwamen allerlei mensen uit de zakenwereld naar zijn cursus, waarin ze hun eigen ervaringen deelden. Deze inspiratie werd dan weer verwerkt in zijn boek. Doordat steeds meer mensen de principes in hun dagelijks leven toepassen en hun ervaringen blijven delen blijft het boek doorgroeien.

Omgaan met en leiden van anderen

Wat leer je nu precies in dit boek? Op de foto hierboven zie je acht dingen die je kunt bereiken als je de principes uit het boek naleeft. Het boek is opgedeeld in vier delen. Het begint met fundamentele technieken in het omgaan met anderen. Daarna leer je zes manieren waarop anderen je aardiger gaan vinden. Vervolgens vertelt Carnegie je hoe je anderen meekrijgt in jouw denkwijze en hoe je een leider kan zijn zonder dat mensen in opstand komen.

Praktische tips en leuke verhalen

Wat ik zo leuk vind aan dit boek is de variatie. Aan de ene kant leer je een aantal interessante principes die je kunt volgen. Leerzaam, maar soms kan teveel theorie een beetje saai worden. Omdat dit boek al zoveel drukken heeft doorgemaakt is de theorie echter aangevuld met een heleboel leuke, inspirerende verhalen. Verhalen van managers die vastliepen op hun werk maar meteen verbetering zagen toen ze de principes uit het boek volgden.

Op het werk én in relaties

Voor een groot deel is het boek gericht op werksituaties, maar ook buiten het werk kun je er veel van leren. Bijvoorbeeld in vriendschappen en relaties. Vaak reageren we al jaren op een vaste manier die we van onszelf gewend zijn. Maar het kan best eens leerzaam zijn om gesprekken eens op een andere manier in te steken. Zo vertelt het boek bijvoorbeeld hoe belangrijk het is om namen te onthouden. Stel nou dat je dit voortaan bij iedereen doet, wie weet wat voor vriendschappen hieruit kunnen ontstaan!

Denk niet vanuit jezelf maar vanuit de ander

We zijn gewend om vanuit onszelf te denken. Wat wil ik bereiken? Wat kan hij of zij voor me doen? Ook praten de meeste mensen het liefst over wat henzelf bezighoudt. Dit boek leert je bewuster stil te staan bij wat anderen beweegt. Juist om je eigen doelen te bereiken moet je je kunnen inleven in de mensen om je heen.

Mensen willen zich graag belangrijk voelen. Geef ze dus oprechte complimentjes. En als ze iets fout doen, probeer ze dan te helpen in plaats van te straffen. Stel dat je bijvoorbeeld een nieuwe collega hebt die een fout maakt, waardoor jij een boze klant aan de telefoon krijgt en je in allerlei bochten moet wringen om het goed te maken. Misschien is je eerste reactie om boos te worden, jij zou deze fout immers nooit maken. Maar denk nu eens terug aan jouw eerste week bij het bedrijf en hoe moeilijk het was alle computersystemen in de vingers te krijgen. Nu ben je waarschijnlijk eerder geneigd je nieuwe collega te helpen, waardoor hij of zij zich een stuk zelfverzekerder voelt en actief aan de slag gaat met je feedback.

‘How to win friends and influence people’ bestaat al bijna een eeuw en is inmiddels meer dan 16 miljoen keer verkocht. En ik begrijp wel waarom. Wil je meer leren over communicatie en welke invloed dit heeft op het bereiken van je eigen doelen, dan mag dit boek eigenlijk niet in je boekenkast ontbreken.

Kijk hieronder om het boek te bestellen:
How to win friends and influence people
How to win friends and influence people, e-book

Deze blogpost bevat affiliatelinks. Dat betekent dat wanneer jij een online aankoop doet, ik een klein percentage van het aankoopbedrag ontvang. Jij betaalt hiervoor niks extra.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *