Walnoten zijn powerfood voor je brein

Bron

Ik vind walnoten er altijd uitzien als kleine hersentjes. Daar ben ik vast niet de enige mee. Behalve dat ze er hetzelfde uitzien, zijn walnoten ook nog eens heel goed voor je brein. Ze zitten bomvol goede stoffen die ervoor zorgen dat je hersenen beter kunnen functioneren. Daarnaast zijn ze natuurlijk ook gewoon heel lekker!

Onze voeding is de laatste jaren veel veranderd. In rap tempo eten we steeds meer vetten en suikers, terwijl de hersenen daar eigenlijk geen behoefte aan hebben. Je hersenen zijn nog steeds ingesteld op de ‘oer-voeding’ zoals onze voorouders aten. Daarom is het goed om vooral veel groenten, fruit, vlees, vis, peulvruchten en noten te eten. Op die manier hou je de hersenen het beste in vorm. En één van die goede ingrediënten is dus de walnoot!

Hoge concentratie DHA

Walnoten bevatten een hoge concentratie DHA, oftewel omega-3-vetzuur. En DHA is een hele goede voedingsstof voor je brein. Dit komt omdat je hersenen voor 60% uit vet bestaan. Ze hebben dus vetzuren nodig om goed te functioneren. DHA beschermt je brein tegen achteruitgang, zodat je ook op latere leeftijd nog goed kunt functioneren. Omgekeerd is er een verband gevonden tussen een tekort van omega-3-vetzuren en depressie. Om je stemming positief te houden kan het dus helpen om je voeding aan te passen.

Daarnaast schijnt het zo te zijn dat je van DHA slimmere kinderen krijgt. Dus als je in je zwangerschap meer walnoten eet, is de kans groter dat je een slim kind krijgt. Mooi meegenomen, toch?

Antioxidanten

Antioxidanten beschermen je lichaamscellen en zorgen ervoor dat je niet ziek wordt. Ook beschermen ze je hersenen tegen alzheimer. Nou bevatten hazelnoten, pecannoten en cashew noten ook antioxidanten, maar lang niet zoveel als een walnoot. Deze effecten zijn het beste als je ongeroosterde noten eet. Door de temperatuur van het roosteren gaat de kwaliteit van de antioxidanten namelijk omlaag.

Bron

Melatonine

Een grappig feitje dat ik tegenkwam, is dat walnoten ervoor zorgen dat je melatonine levels omhoog gaan. Uit onderzoek is gebleken dat het niveau melatonine wel drie keer zoveel kan worden. Melatonine is een hormoon dat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Misschien dus niet zo handig als je walnoten bij je ontbijt wil eten, maar wel fijn als je moeilijk in slaap kan komen. Als je weet dat je vaak moeite hebt om op tijd in slaap te vallen, zou je voor de grap eens kunnen proberen wat walnoten te eten als avond-snack.

Vetten

Mensen zijn vaak bang om noten te eten, omdat ze zoveel vet en calorieën bevatten. Wees je daarbij bewust dat de vetten in walnoten gezonde vetten zijn. Deze zijn dus juist heel goed voor je lichaam! Wel moet je erop letten dat je geen kilo’s per dag eet. Dat komt je figuur waarschijnlijk niet ten goede, haha. Onderzoekers zeggen dat 7 walnoten per dag al genoeg is om de positieve effecten op je gezondheid te merken.

Genoeg redenen om walnoten te eten dus! Naast dat ze goed zijn voor je hersenen, zijn ze ook goed voor je hart en cholesterol. Ik weet in ieder geval wat ik ga doen, op zoek naar wat lekkere recepten 😉

Misschien vind je dit ook leuk

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.